fredag 13 januari 2012

Ja till Liv! Liv Strömquists ABC - Liv Ströquist

Ja till Liv!

  • Titel: Ja till Liv! : Liv Strömquists ABC
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789170376115
  • Förlag: Ordfront Förlag rec.ex från förlaget
  • Utgivningsland: Sverige
  • SAB: Hci
  • Medarbetare: Almered, Elin (form)
  • Upplaga: 1
  • Antal sidor: 140
  • Vikt: 340 g
  • Höjd: 235 mm
  • Betyg: AAAA+

Mitt omdöme:

Jag har innan denna läst Prins Charles känsla och den gillade jag skarpt. När jag började läsa denna tyckte jag att den var smått rörig och undrade om jag skulle läsa ut den. Vilken tur att jag gjorde det för det där röriga i början försvann och det var en fröjd att läsa. En bok som blandar det allvarliga med en härlig humor. En bok som för fram samhällskritiken med en underbar humor.
Jag har fallit för det här med serier och detta lär inte vara den sista jag läser, vare sig i serieformat eller från Liv. Jag gillar hennes sätt att skriva sina serier på, de är fulla med humor blandat med en massa kängor till höger och vänster. 
Sen att boken är full av härliga bilder gör saken bara bättre, bilderna gör nästan hela boken, tror inte jag hade gillat hennes böcker lika mycket utan dom.
Läs den!


Vad handlar den då om:
Ja till Liv! är en ABC-bok som ser ut som en LSD-karta. Från A till Ö diskuterar hon olika ämnen, allt från kristdemokratiska barn och nazisttjejer, till nördar och queerposörer i en skruvad skolbok, fylld med politisk satir, pedagogisk plakatpolitik och svaret på frågor som: Hur dog moderaterna ut? Varför är varje hallåa på TV4 förbunden att bli ihop med Niklas Strömstedt? Och vad tillför Robert Gustafsson till evolutionsteorin? Ja till Liv! innehåller flera av Liv Strömquists allra mest älskade serier, som aldrig tidigare varit utgivna i bokform, till exempel Kulturtanter, Tolv tröttsamma typer, Månadens manshora och Tjejkväll i tredje riket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar