fredag 13 januari 2012

Flickan med läderkängorna - Åke Axelsson

Flickan med läderkängorna
  • Titel: Flickan med läderkängorna
  • Format: Inbunden
  • ISBN: 9789176948378
  • Förlag: Isaberg förlag rec.ex från förlaget
  • Utgivningsland: Sverige
  • Antal sidor: 312
  • Vikt: 480 g
  • Höjd: 215 mm
  • Betyg: AAA+

Mitt omdöme:

Detta var den första jag läst av Åke Axelsson och jag säger bara, MER! En väldigt bra deckare. Jag gillar Erika, en tjej som ingen sätter sig på i första taget. En tjej med skinn på näsan och ett jävlar anamma! 
Kanske man skulle kunna dra lite paralleller mellan henne och Lisbeth Salander, men det gör gör jag inte för de böckerna gillar jag inte.
Men denna Erika är iaf en alkoholiserad konstnär som blir indragen i en beskyddar härva och som sen hjälper polisen i en mordutredning.
Hennes övervakare en av Umeås poliser och efter ett tag börjar de falla för varandra. Just den delen, med känslorna mellan dessa två, där brister det lite. Men det är inte så pass mycket att det stör för mycket, men just det där med känslor det får nog Axelsson jobba lite med.
När det gäller polisdelen av boken, där är han superb, även om inte hela storyn kanske är så jätte trovärdig, men hur många böcker är det om man ska vara ärlig?

En bok jag kan rekommendera med varmt hjärta.

Vad handlar den då om:
Under en tillfällig anställning i en affär blir Erika attackerad av en knivbeväpnad person som kräver betalning för "beskydd" . Erika som har tävlat i olika kampsporter har inga problem med att
oskadliggöra mannen. Har maffian kommit till Umeå? Erika kidnappas, men lyckas fly och
blir till stor hjälp för de rutinerade umepoliserna Fahlén och Hamberg och deras unge kollega Björn Larsson i utredningsarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar