fredag 13 januari 2012

Somliga linor brister - Varg Gyllander

Somliga linor brister

  • Titel: Somliga linor brister
  • Format: Pocket
  • ISBN: 9789170028397
  • Förlag: Bra Böcker rec.ex från förlaget
  • Utgivningsland: Sverige
  • SAB: Hc
  • Upplaga: 1
  • Antal sidor: 352
  • Vikt: 190 g
  • Höjd: 178 mm
  • Betyg: AAAA+

Mitt omdöme:
Ja jag vet, jag började i fel ordning, men som tur är så är böckerna så pass bra skrivna att det inte gör så mycket.
Jag fångades direkt av denna story, av det bestialiska och det hemska. Nu var det inte så boken igenom, men vad vore en deckare utan just dessa ingredienser? 
Jag gillar verkligen Gyllanders sätt att skriva på, som några andra av de deckarförfattare så har hans böcker ett visst lugn över sig, det är ett lugnt och behagligt tempo i böckerna lite som ett svenska Morden i Midsomer. Jag gillar hans sätt att beskriva allt i boken, miljöer, händelser, känslor, personerna och även polisarbetet.
Jag är förvånad över att detta är en debut! Tänk så många bra författare vi har i landet.

En trovärdig bok skriven på det bästa sätt man kan önska!
Dialogen  är superb! Den är väldigt välskriven, så där bra som det ska vara, inget platt och skoluppsatsaktigt här inte! Toppen!


Detta är en bok som jag varmt rekommenderar! Läs den!


Vad handlar den då om:
Det är tidig vårmorgon och huvudstaden sover när Jenny Svensson slutar sitt liv, naken i en fontän mitt i city. För kriminaltekniker Ulf Holtz verkar det först röra sig om en olycka, kanske en lek som gått snett. Men det står snart klart att man har med en målmedveten mördare att göra. Endast ett ögonvittne finns, en nära vän till den unga kvinnan, och han är försvunnen. 

Några filmsekvenser från en övervakningskamera är allt polisen har att gå efter, i övrigt har mördaren inte lämnat några spår. Och när den unge graffitikonstnären Peter Konstantino dör på ett liknande sätt ökar pressen. Allt mer tyder på att det pågår en människojakt, och rädslan och frustrationen sprider sig. 

Offren tycks inte ha någonting gemensamt, men Ulf Holtz vet att människors livstrådar kan korsas på de mest oväntade sätt. Trots den allra nyaste kriminaltekniska kunskapen och utrustningen tar det lång tid innan ett mönster kan skönjas. Långsamt börjar Holtz och hans kollega Pia Levin inse vart allting leder - en upptäckt som sätter vänskapen på svåra prov. Holtz misslyckanden i tidigare utredningar förföljer honom, och medan jakten på mördaren pågår kämpar han med sin egen ensamhet och en sorg vars ursprung går att finna långt tillbaka i tiden. 


1 kommentar:

  1. Varg Gyllander skulle man kanske prova på. Man kan ju aldrig få nog av deckare :)

    SvaraRadera