måndag 16 januari 2012

Bedragen - Lyndsey Harris

Bedragen
  • Titel: Bedragen
  • Format: Pocket
  • ISBN: 9789170028960
  • Förlag: Bra Böcker
  • Utgivningsland: Sverige
  • SAB: Lz Lyndsey, Harris
  • Originaltitel: Betrayed
  • Översättare: Christina Greaney
  • Upplaga: 1
  • Antal sidor: 255
  • Vikt: 150 g
  • Höjd: 178 mm
  • Betyg: AAA

Mitt omdöme:
Först när jag fick denna så tänkte jag att det här är ännu en i raden där barnet blir antingen misshandlad eller sexuellt utnyttjad av pappan eller någon annan man i hennes direkta närhet. Så fel man kan ha, inte för att det är två ämnen som man bara ska skaka av sig, men jag tycker det blivit lite väl mycket sån äckliga böcker på senare tid.

Denna handlade visserligen om hur en vuxen misshandlar ett barn, en hel familj psykiskt och hur en vuxen bedrar två hela familjer.
Det är en hemsk berättelse om hur en kvinna nästlar sig in i en annan familj, hon verkar från början väldigt trevlig, om än lite väl beroende av andra och aningen labil, men vem kan inte vara det till och från? Jag trodde hela tiden att något var knas med hennes pappa, så när allt uppdagades, sakta men säkert blev jag smått förvånad. 

Boken är välskriven och den griper verkligen tag i. Man känner så för de drabbade och man känner avsky mot den här kvinnan som gjorde detta mot dessa två familjer.

Vad handlar den då om?
Sexåriga Sarah är en glad och populär liten flicka. Men hennes lyckliga barndom blir förstörd för alltid när hon faller offer för en lång hatkampanj. 
Hennes mamma Lyndsey förstår inte hur dottern hon älskar kan göra saker otänkbara för en sexåring, saker som gör Lyndsey rädd för sitt eget barn. Hon stjäl rakblad. Försöker förgifta sina vänner. Anklagar sina föräldrar för sexuellt utnyttjande. Snart är Lyndseys äktenskap på väg att kollapsa, de sociala myndigheterna blandas in, och plötsligt kämpar Lyndsey både för att hålla ihop sin familj och för att rädda sin dotters mentala hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar