söndag 18 september 2011

Vattenfolkets land - Eric Leijonhuvfud

ISBN: 9119021410
Förlag: Nordstedts
Antal sidor: 479
Betyg: AAAAA


Mitt omdöme:
Detta var en bok jag köpte på vinst eller förlust i en låda utanför en bokhandel, den kostade 15 kr och den köptes endast för att jag gillade bilden på framsidan. Jag köpte den under en semester, hade glömt att ta med mig en bok och iom vädret inte var det bästa så ville jag ha något att läsa. Den verkade väl helt okej när man läste på baksidan.
Jag la mig och läste boken på kvällen och jag kan ju säga att det blev inte många timmars sömn den natten, skönt att man inte hade några barn med sig den veckan. ;)
Kvällen efter så hade jag inget att läsa, jag läste ut boken snabbt, även om det egentligen inte är den typen av bok som man läser så där väldigt snabbt.
Jag blev kär i boken direkt, den är så spännande, så rik på både miljöer, karaktärer och mystik. En bok i en genre som jag aldrig läst innan och som jag aldrig trodde jag skulle gilla.
Leijonhufvud skriver på ett underbart sätt, hans bok är full av fantasi och även en bit av historia. En bok som det är omöjligt att lägga ifrån sig, man trollbinds av varje ord han skriver, av att vilja veta mer, vad som väntar bakom nästa krök.

Jag hoppas att alla som vill läsa en bra och fängslande fantasybok lånar denna på närmaste bibliotek, av en kompis. För låna är nog det enda ni kan göra, för dessa böcker är nästan omöjliga att köpa, kanske ni har tur med just denna och Vägen till vattnet, men Fodams uppdrag är helt omöjlig att hitta.

Vad handlar den då om?
Vattenfolkets land är en spänningsfylld äventysrberättelse som med obändig fantasikraft skapar sin egna värld. I handlingens centrum står den mörke Heydran, en särling vars härkomst är höljd i dunkel och han är huvudpersonen i den sagolika kedja händelser som med oemotståndlig kraft driver romanen framåt.
Det handlar också om att inte passa in, att vara utanför och att våga stå för den man är och att även våga gå emot det som anses vara normalt.
Det handlar om relationer, både mellan människor och även mellan människan och djuren och naturen.
I början av boken blir Heydran kär i en flicka från en annan by och det blir väldigt komplicerat iom han ses som en utböling. Men de två ger sig inte, de vill gifta sig och bilda en egen familj om det så kostar dom en plats i sammhället. Tyvärr blir deras romans kort då Lejel faller offer för det monster som under många år satt folket vid Vattnet i skräck. Heydran och Lejels bror Remar ger sig ut för att hitta och döda monstret, det blir en strapatsfylld resa och de stöter på en hel by med väldigt primitiva människor.
Efter många om och men lyckas de med sitt uppdrag vilket medför att folket vid Vattnet tror att Heydran är död, men i själva verket är det nu Heydrans resa börjar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar