lördag 17 september 2011

Så himla skoj!

Min nästminsting han började ju i ettan nu i augusti och det är sån skillnad mellan honom och hans tvillingbror, minstingen, minstingen har hållit på att läsa själv i typ ett år, nästninstingen han har hela tiden hävdat att "äh, det lär jag mig sen!". Jag har hela tiden hållit med honom om det, visst lär du dig det, alla lär sig läsa förr eller senare. Deras pappa har varit den som jämfört och undrat varför inte nästminstingen inte kan/vill läsa. Jag har sagt till honom att det kommer, han lär sig det sen.

Nu så har han haft lite läsläxa och för varje dag så lossnar det mer och mer och framförallt så har han fått ett stort intresse av att läsa! Så pass att han kom tidigare ikväll och frågade om vi hade något att läsa, han hade ju sin bok i skolan. Jag sa att på en hylla där borta ligger det lite böcker som jag inte packat ner. Han går dit och så kommer han förbi mig med boken, en tegelsten, en bok om Hitler. en bra bit över 1000 sidor har jag för mig att det är! Jag sa att det där är nog liiiite väl mycket för dig. Nja, sa han, det vet jag ju inte förrän jag testat. Och visst han har ju rätt den lille killen, han vet ju inte om det är för svårt innan han testat.
Får väl höra med honom i morgon om det var en bra bok, han hade somnat när jag var in på deras rum innan. :D
Jag får nog rota fram lite barnböcker ur kartongerna så han har lite att läsa, de kan man ju lätt stoppa tillbaka i kartongen sen ju.
Nu gäller det att uppmuntra hans nya intresse, han läser på ALLt han ser, precis som alla hans syskon gjort innan honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar