torsdag 15 september 2011

Penelopiaden - Margaret Atwood

Penelopiaden


Mitt omdöme:
Jag blev kär i boken så fort jag började med första meningen. Jag blev kär i Atwoods underbara sköna sätt att skriva på så fort jag började med boken. Det var första boken jag läste av Atwood och jag blev förvånad över att jag fullkomligt älskade en bok av det slaget.
Jag som mest bara hade läst deckare och chik-lit innan jag fick denna bok. Jag trodde aldrig jag skulle läsa böcker av denna typ, men åååh vad ja älskade den. 
Jag älskade alla karaktärer i den, alla miljöer, ja jag älskade allt med den.
Det är en spännande bok, en tragisk bok, en brutal bok och en brutal och smått ond tid. 

Man blir gripen av de tolv tjänsteflickornas öde och det är nästan så man sitter och snyftar emellanåt. 
Det är en bok om trohet, hur Penelope avböjer frieri från ett hundratals män då rykten om hennes mans död börjar gå, om hur hon lyckas styra landet och skydda förmögenheten åt sin man. Till sin hjälp har hon sina tolv trogna tjänsteflickor

Boken är  är helt underbar och trots det är flera år sen jag läste den så kommer jag ihåg, den finns ständigt närvarande så fort jag pratar om böcker. Den kommer att bli omläst så fort vi har flyttat.

Vad handlar den då om?
"Homeros Odysséen är inte den enda versionen av historien. Myterna förmedlades ursprungligen endast muntligt, och de var lokala dessutom - en myt kunde återges på ett sätt på ett ställe och på ett helt annorlunda sätt på ett annat ställe. Jag har utgått från ett annat material än det vi möter i Odysséen, för att fånga alla detaljer kring Penelopes föräldrar, hennes ungdomsår och bröllop, och de skandalösa rykten som florerade kring henne. 
Jag har valt att ägna denna berättelse åt Penelope och de tolv hängda tjänsteflickorna. Dessa tjänsteflickor utgör den sjungande kören som ägnar sig åt de båda frågor som man måste ställa sig när man har läst Odysséen: hur kom det sig att tjänsteflickorna blev hängda, och vad planerade egentligen Penelope att göra?" 
Ur Margaret Atwoods förord 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar