torsdag 15 september 2011

Papparesan - Maria Herngren, Eva Swedenmark


Papparesan
  • ISBN: 9789172992566
  • Förlag: Opal
  • Antal sidor: 217
  • Betyg: AAA+

Mitt omdöme:
En rolig, strulig och katastrofal bok! 
Jag måste säga att jag är en stor beundrarinna av dessa sex barn som ska åka på semester med sin två karltokiga mammor i en liten trång Amazon. Jag beundrar barnen för att de inte hade ihjäl varandra där i det trånga baksätet! Jag blir mörkrädd när jag läser att det ska sitta sex barn i ett ynkligt litet baksäte! Hur gör de då? Var finns säkerheten? Men trots allt detta är det en underbart rolig barn/ungdoms-bok. Nu i efterhand tycker jag att det är tråkigt att jag läste boken själv över en natt, att jag inte hade den som högläsningsbok för killarna, de hade älskat den. Vi hade legat i sängen tillsammans och skrattat och kommenterat och haft en helmysig stund. Men jag får se till att skaffa den själv och läsa den för killarna nu under hösten.

En bok som jag verkligen kan rekommendera att ni läser för era barn som är i åldrarna 6-12. Ni kommer alla att älska den och de galna mammorna som ger sig ut på denna resa med sina barn, bara för att barnen ska får träffa sina pappor. 



Vad handlar den då om?
Hur ska två panka mammor och deras sex barn kunna åka på semester? När mamma Sivan ärver en gammal husvagn och en ännu äldre bil av sin farbror är svaret givet, det får bli en husvagnssemester. Vart de ska bestäms genast av barnen som alla har olika pappor. De ska på en papparesa! Umberto är mamma Bellas äldsta son, han är den enda av de sex barnen som inte har någon kontakt med sin pappa. Han vet bara att det är någon italienare. Det är därför han heter Umberto. I hemlighet planerar han hur han ska lyckas få hela ekipaget med mammor och barn hela vägen ner till Italien. Att sedan leta reda på en okänd pappa borde gå bara de är på plats. Det blir en händelserik, omtumlande resa som inte saknar äventyr. källa: bokus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar