torsdag 15 september 2011

Jakten på El Chapo - Malcolm Beith

Jakten på El Chapo
  • ISBN: 9789153435808
  • Förlag: Ica Bokförlag
  • Antal sidor: 285
  • Betyg: AAA+
rec.ex från förlaget

Mitt omdöme:
Jag ska ärligt säga att jag länge hade en dröm att få komma till Maxico, men den drömmen dog efter att jag läst denna bok. Jag har liksom alltid trott att länder som Pakistan, Iran, Irak, Afghanistan var de farligaste länderna, men så fel man kan ha. Jag förstår nu att Mexico måste toppa listan Världens farligaste länder.  

För fy för vad de här knarkkartellerna går hårt åt på varandra och inte bara det, poliser, domare, åklagare mfl går samma öde till mötes.
Kartellerna dödar alla som kommer i dess väg och jag lovar att de flesta av dom önskar inte ett sånt öde för ens sin värsta fiende. 

De slaktas, de torteras och halshuggs, blir kastrerade på löpande band känns det som.  Mexico var en gång ett land som lockade, nu skulle jag inte ens våga åka till de stora turistorterna där, inte efter att jag läst denna bok iaf. 
Det är en bra bok, en bra skildrat bok om de värsta tänkbara människor som går i ett par skor och El Chapo måste nog vara den som ligger i topp här, om det nu inte kommit en ny maffiaboss som är mäktigare än El Chapo,

En bok jag verkligen kan rekommendera, men det är ingen bok för de mest äckelmagade.

Vad handlar den då om?
Mexiko, april 2009. Kropparna efter två militära underrättelseagenter förklädda till bönder hittas i vägkanten. Intill liken finner man ett meddelande på en bit papper: "Ni kommer aldrig att fånga El Chapo." Jakten på El Chapo är ett initerat reportage med thrillerkvalitéer, en mexikansk Gomorra.

Narkotikabossen Joaquin "El Chapo" Guzman är världens näst mest efterspanade man, efter Bin Laden. Han beräknas ha tjänat omkring 20 miljarder dollar på sina drogaffärer och fanns 2009 med på tidskriften Forbes lista över världens mäktigaste personer.
Malcolm Beith berättar den blodiga historien om El Chapo och om kampen för att ställa honom inför rätta. Författaren har följt narkotikabossen i spåren och intervjuat rivaliserande kartelledare, poliser och amerikanska DEA-agenter. Men boken tecknar också en större bild av det brutala kriget mellan de olika kartellerna, den omfattande korruptionen och USA:s delaktighet i en konflikt som skördar fler offer än kriget i Irak.
Bara under de senaste fyra åren har mer än 28 000 människor dött i drogrelaterat våld i Mexiko. Det finns ingen större eller mer angelägen kriminalstory idag än det mexikanska drogkriget och jakten på Joaquin Guzman. källa:bokus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar