onsdag 29 juni 2011

21 bokfrågor

Hittade detta hos bokclara
Några har hon kommit på, några har hon fått inspiration till på andra bloggar, och de markerade med en * har hon hittat hos Fia Filur och Boktycke. Svara gärna på frågorna själv!


1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Det måste bli böckerna om Stephanie Plum av Janet Evanovich, tänk att få vara Plumskan och ha hennes mormor! 
2.
 Vilken bok ska du börja på härnäst?
Oj vet inte än, kanske det blir någon om Plumskan, tror inte jag hinner färdigt med de två jag läser nu innan semestern. 
3. Är det övervägande med kvinnliga eller manliga karaktärer i din bokhylla?
Tror det är rätt lika faktiskt.
4. Hur får du oftast boktips?
Genom bokbloggar och vänner, ja och bibliotekens facebook-sidor.
5. Vad är det främst som lockar dig till att läsa en bok?
Kan vara allt från att det är en lite udda författare till att handlingen verkar intressant. Ja och omslag, fast det är rätt sällan jag bara går efter omslaget.
6. När blir en bok för lång?

Oj jag vet inte, ibland så kan även den bok som bara har 300 sidor oändligt lång, medan en bok på drygt 1000 sidor kan kännas för kort, det beror lite på hur boken är tycker jag. 
7. Sämsta boken du läst?
Jag vet, jag är tjatig, men Stieg Larssons trilogi och Läckbergs 4 senaste är nog något av det sämsta jag läst. Förstår inte hypen med dom och Läckbergs är ju katastrofala i dialogen.
8. Vilken bok borde ALLA läsa?
De som läser sällan borde läsa Harry Potter för att få igång läsandet, de som läser mer borde läsa om Plumskan och de som är vaneläsare borde för allt i världen inte missa Oates, Pleijel och Rambe!
9. Vilken genre finns det mest av i din bokhylla?
Tror att romaner har ett litet övertag och därefter kommer deckare.

10. Minst av?
Fantasy helt klart
11. Måste du läsa ut alla böcker du börjar med?
Nej finns ingen mening med att lida sig igenom skit.
12. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?*
"Ehh... jag tror jag tömmer bokhyllan och tänder eld på den först" Citerar bokclara här för hyllorna hade rykt först, sen andra möbler, bord,stolar och allt annat som inte var böcker, men skulle jag vara tvungen att bränna böcker, så vet jag inte, tror inte jag hade tänkt på vilka som hade fått ge vika först, hade nog bara tänkt på att överleva. Men okej, jag hade letat upp tramsböcker som böcker i Harlequine-serien och sen Läckberg och Larsson De hade jag klarat mig utan.
13. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?*
Oj vad svårt, det var en riktig klurig fråga. Men jag hade velat spara någon bok om hur man bygger en rymdraket så jag kunde byggt en och åkte till en annan planet och bosatt mig där. :D

14. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?*
Jag hade velta skrivas in i någon Plum-bok, bara för att få bli vän med Stephanie och hennes mormor och jobbat med Stephanie.

15. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?*
Det hade varit Janet Evanovich och jag hade stått som ett fån och bara sagt eeeeh, ööööh, ååååh och gått miste om världens chans att få prata med henne.
16. Vilken bokkaraktär hatar du mest?

Kommer inte på någon så där på rak arm just nu.
17. Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?

Jag tror det hade handlat om någon som Plum eller Bridget Jones, eller kanske en stenhård polis.
18. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Fler böcker av små okända författare på små förlag, det skulle vara toppen med fler av den sorten.
19. Bästa barndomsbok?
En flicka till häst av Enid Bagnold så bra den var och nu har jag läst den för dottern också. <3
20. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Kommer inte på något direkt, men jag har läst en del om att trots att man lever ett svårt liv så finns det ljus och hopp och det kan ske förändringar. 
21. Bästa bokcitatet?

Här står jag och gömmer mig, tänkte han, inne på ett bås på en herrtoalett tillsammans med en drogpåverkad homosexuell prostituerad gasell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar