lördag 7 maj 2011

Mitt läsande och hur det utvecklats.

Har ofta tänkt på hur mitt läsande förändrats genom åren, hur kräsen jag blivit och vilka krav jag börjat ställa på författare och deras verk.
När jag var yngre spelade det inte så stor roll hur välskriven en bok var, eller möjligen hur usel den var. Jag hade inte de kraven då, jag kunde tex tycka tantsnusk var det bästa som fanns och jag vet om att om Läckberg skrivit sina böcker på 80-talet så hade jag nog älskat böckerna, det är böcker som säkert hade fängslat mitt tonårs-jag, de är så pass simpla att jag då hade älskat de lika mycket som jag nu i vuxen ålder älskar Oates och Pleijel.

Jag kommer ihåg att min pappa var den som fick mig att uppskatta skräck och deckare. Jag kommer ihåg att han även hade ett skåp fullt av pocketböcker och där hittade jag böcker som handlade om lastbilschaffisar, jag tror de hette Truck fighter eller något liknande, de var så spännande han hade alla så en sommar hos honom läste jag alla, när jag sen kom hem till min mamma tog det någon månad och så såg jag en NY bok i serien, köpte den och läste den, men upptäckte att läsupplevelsen var inte den samma hemma hos mamma som det var hos pappa.

Sen så gasade det bara på, jag upptäckte nya författare, nya genrer och nya favoriter.

Men jag kommer aldrig att glömma mina stapplande steg in i vuxenbok-världen, hur böckerna öppnade ögonen på mig, hur en ny värld öppnade sig för mig när jag tog steget från tantsnusk till det mer rumsrena.


Glöm nu inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar