tisdag 5 oktober 2010

Svartull - Pelle Sollerman

Svartull är en roman, en historisk roman om en Solleröbondes liv och öde i 1800-talets Dalarna.
Det handlar om bonden som kallas för Svartull, som till den mördade kronofjärdingsmannen Svarten, en fruktad man som mördades av åtta unga män.
Svartull har det inte lätt i byn pga sin pappas ondsinthet, givetvis är ju han precis som pappan enligt folket.

Denna bok köpte jag utan att egentligen veta om det när jag och två av sönerna var på bibblans bokloppis. Anton stoppade med den för att de på baksidan såg så roliga ut.
Jag trodde inte den skulle vara något att ha, men jag blev glatt överraskad. Den var otroligt bra. Jag gillar historiska romaner och denna föll mig verkligen i smaken.
Den är välskriven, människor, miljöer mm är välbeskrivna.
Jag ger den en välförtjänt 4a. Och en rekommendation, leta efter gamla spännande böcker på era biblioteks bokloppis, ni vet aldrig vilka härliga fynd ni får med er hem!
Glöm nu inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar