tisdag 5 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - Del 3

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
En bok med en smått förvirrad (kvinnlig) huvudperson som letar efter lyckan i form av en man och ev pengar.
Jag läser många chick-lit-böcker, jag gillar dom, de är lättlästa och hjärnan måste inte jobba på högvarv. Böcker man blir glad av att läsa.


2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Hmmm så här på rak arm kan jag bara komma på sorteringsceremonin i Harry Potter-böckerna, den tycker jag är rätt viktig.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Jag kollade lite på nätet vad en anti-hjälte egentligen är och såg då att min klumpiga och smått förvirrade favoritkaraktär kanske skulle passa in här, Stephanie Plum, eller kanske inte, men det är nästan den enda jag kan komma på just nu.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!
Hahaha måste bli min dotters angående hur många böcker jag har.
"Saknar biblioteket en bok, ringer de mamma!"

2 kommentarer:

  1. Din dotters uttalande är fantastiskt! Länge sedan jag läste Stephanie Plum, men visst måste hon räknas som en klockren antihjälte.

    SvaraRadera
  2. Ja det kom så klockrent. :D

    Ja hon måste ju verkligen räknas som en sann antihjälte. :D

    SvaraRadera