lördag 2 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - del 2

Nu har jag hittat ursprunget till Bokfrågornas ABC! EnligtO har dessa!

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Jag köper mycket, för mycket enligt familjen. Jag lånar tyvärr inte så mycket på bibblan, blir för jobbigt att lämna tillbaka dom. Jag vill ÄGA mina böcker. MEN däremot så går jag varje år och köper böcker på biblioteken, på deras bokloppis. I år så köpte jag och barnen MÅNGA böcker. :D

Jag vill äga allt Pleijel, Oates och Atwood skrivit. Är på väg dit när det gäller Pleijel. :D

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Ja jag har läst en del B-böcker. och nu får jag väl hela litteraturSverige emot mig.
Men Camilla Läckbergs böcker har jag köpt och genomlidit. Kan inte människan lära sig att skriva BRA dialog?
Och Stieg Larssons triologi, vad är tjusningen med dom? Har de blivit stor pga hans död?

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Varför ska det delas in i fin och ful? Jag tycker att det är upp till läsaren att av göra om den tycker en bok är bättre eller sämre än någon annan. Tex så tycker jag att de sk Chic-lit är lättasmmare att läsa än klassikerna och då blir det lite finare i mina ögon.
Sen tycker jag iofs att det är lite bättre böcker som kommer från Oates än från Nora Roberts så då blir Oates lite finare. Så i mitt tycke så sitter det fina/fula i läsaren ögon.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Jag har läst en del, bla så har jag läst Silvermasken av Peter Engdal, Mary Stuart - drottning utan krona av.....oj glömt namnet och Joe Hymas (heter han så?) Bogie, ååååh jag bara älskar Humphrey Bogart! <3

Kram! Och glöm inte läsa!

2 kommentarer:

  1. Ja vad är fint egentligen? Böcker som får mig att engageras och som jag dessutom går och tänker på även då jag inte läser är riktigt fina!

    SvaraRadera
  2. Böcker som berör och får en engagera sig i den de är bra och fina tycker jag. Böcker som man kan sitta och prata om i timmar, de är bra och fina. Sen om de är skrivna av Evanovich eller Tolstoj, spelar ingen roll, så länge den som läser uppskattar och ta till sig det som står i boken. :D

    SvaraRadera