lördag 2 oktober 2010

Härligt att läsa för barn.

Jag började läsa Den röda planeten för killarna igår och de fastnade direkt.
Det som är så härligt att läsa för barn är allt eftersnack, de frågade en massa om Mars, men jag kunde inte svara mycket, jag är ju liksom inte så insatt i ämnet, jag är ingen astronom direkt..
Men jag sa att i morgon (idag) så kollar vi upp allt om Mars på datorn.

Sagt och gjort, de satte sig vid datorn och letade information om Mars.
Den hittade denna sida och vi satte oss och läste och lärde oss en hel del om planeten Mars.

Det är så härligt att läsa för barn, för de vill ha mer, de vill meta allt omkring ämnet i boken, de suger åt sig alla information de kan få. De verkligen lyssnar och lär.

Barnen sa att det är tur de har en massa böcker så de lär sig en massa. Det tycker jag låter så härligt, att de som jag bara älskar våra hyllor fulla med böcker.
Så nu har jag bestämt mig för att så fort vi läser om något, kan vara en stad, ett land, en blomma ja precis vad som helst, så ska vi ta reda på mer om det, för visst böckerna är säkerligen bra, men just detta att se att barnen vill veta mer, de vill lära sig mer, det tänker jag haka på och verkligen uppmuntra.

Kram! Och glöm inte läsa!

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen underbart med barn när de vill veta saker. Jag älskar att se hur de blir nyfikna och vill veta hur saker och ting hänger ihop, och hur det går till. Det är en känsla jag fortfarande har själv också. Och är det inte lite därför man själv läser också? För att få veta hur saker ligger till, går till och vad det får för konsekvenser!?!

    SvaraRadera
  2. Ja det är härligt att se, se hur det börjar jobba i huvudet på dom och hur allt sen bara sprutar ut. Och hur de suger åt sig allt.

    Ja man vill veta När? Var? Hur? när man läser. Kan även jag studsa ner vid datorn och söka upp namn, platser mm när jag läser en bok. Det är nog det de menar med att man blir smart av att läsa, man tar reda på så mycket runt boken och med det lär man sig något nytt. :D

    SvaraRadera