onsdag 14 juli 2010

Bränningen - Minette Walters

En sargad kvinnokropp flyter i land på en enslig strand på Englands sydkust. Tolv timmar senare, och tre mil längre bort, hittas kvinnans treåriga dotter, ensam och övergiven. Varför blev kvinnan mördad och varför skonades hennes dotter, som bevittnade mordet? Polisens spaningar koncentreras till en ung skådespelare vars båt ligger förtöjd nära den plats där den lilla flickan hittades. Men misstankarna riktas också mot den mördade kvinnans man. Var han verkligen i Liverpool när hon dog? Och varför skriker deras dotter av fasa varje gång han försöker lyfta upp henne i famnen?
Många ger denna rätt så låga betyg, men jag gillade den och då ska man tänka på att jag helt inte läser deckare längre. ;) Men på sommaren passar de ypperligt och denna var inget undantag.
Iofs så var det väl lite si och så med hur snabbt man fick klart för sig om vem som mördaren. Men det var inget som störde och min första intuition var helt fel. ;)
Men boken var väldigt välskriven, man kände att Walters lagt ner mycket tid på både person och miljö-beskrivningarna. Det kändes även som att hon var väldigt hemma i de trakter som boken utspelade sig i, hur det ligger till i verkligheten vet jag inte.
Men jag skulle varmt rekommendera denna till alla deckar-lovers. :D
Får en solig 4a av mig.


Kram! Och glöm inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar