onsdag 14 juli 2010

Nära dig - Nicci French


Iett sommarvarmt London har en mördare börjat sin grymma lek. Han väljer noggrannt ut sina offer, förföljer dem, iakttar dem och skriver hotfulla kärleksbrev. Samtliga offer är kvinnor. Han älskar dem - och han vill skrämma sina offer. När han har kvinnan helt i sitt våld är mordet den slutgilitiga njutningen.
Tre kvinnor, som inte tycks ha någonting gemensamt, är utsedda till offer och polisen står maktlös. Man vet att de flesta lustmord begås av någon offret är bekant med, men vad har kvinnorna gemensamt? Vad är det som mördaren lockas av?
Kvinnorna blir alltmer desperata och polisen kämpar förtvivlat för att finna mannen.


Jag har läst Du tillhör mig av Nicci French innan och den gillade jag, denna nästintill älskade jag. Detta var en deckare med lite inslag av lite rysligt. Man kände med mördarens offer. Den gav inga obehagskänslor, men inte långt ifrån. Just den här katt och råtta lek kändes på något sätt väldigt påtaglig.
Jag gillade sättet de har skrivit boken på, som vanligt beskrivs personer, miljöer och känslor väldigt bra.
Jag ger boken en svettig 4a.
Kram! Och glöm inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar