söndag 22 april 2012

Skalpelldansen - Jenny Milewski

Jo, nu har jag läst ut den och den började bra, blev lite seg, tog fart igen och överraskade verkligen på slutet.
Den är spännande, välskriven och allt beskrivs på ett superbt sätt.

Vad jag däremot skulle önska var att man tidigare slängs in i spänningen, den byggs upp lite för väl sakta, det kunde gått fortare.

Jag gillar karaktärerna och Milewskis sätt att beskriva dessa, deras känslor, relationer och miljöer.
Dialogen är även den superb, som en sådan ska vara!

Själva storyn är överlag bra, men den kunde ha blivit bättre om det lades ner krut på den och inte på i första hand Jonas alla känslor, problem och förehavande.
Det tog för lång tid, iaf för mig, för att det där nervkittlande kom igång på allvar, innan det hände saker på allvar. När man kom till slutet var det lite av en ketchupeffekt, allt hände på för kort tid och lite för sent.

Hade jag fått mina nerver kittlade redan från början, så som jag trodde de skulle bli, hade boken fått en femma, nu får den nöja sig med en stark trea.

Men läs den, för den är verkligen läsvärd, tro inget annat, men var beredda på att den tar tid på sig att växa, på gott och ont.

(denna recension var skriven med mobilen, så den kommer att ändras lite, inom kort)

Boken fick jag via booked.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar