tisdag 24 april 2012

Ön - Lotta Lundberg

Mitt omdöme:
Den börjar lite segt, men tar sig och håller en sen fången till sista sidan.
Jag gillar alla karaktärer, miljön och storyn.
Jag gillar Lundbergs sätt att skriva på, det är lite lågmält, men det finns ändå ett behagligt tempo i boken, det lågmälda gör inte boken seg och trög att ta sig igenom, tvärtom så är det en bok som man slukar på en gång.

Lundberg kan tekniken att beskriva personer, miljöer på ett superbt sätt, man får känslan av att vara med i boken, att man står mitt i och iakttar allt på plats.
Det är mycket känslor, mycket som kommer upp på ytan och Lundberg kan väva in allt i en historia som fängslar och drar i en, man kan inte lämna den ens för att sova!
En fullpott!
Den får en stark femma!

Vad handlar den om?
Långt ute i Söderhavet ligger Ön. I eget majestät, bortglömd och paradisisk under palmerna. Där arbetar Olivia, en svensk läkare, sedan tjugo år i sjukstugan. Hon har blivit en självklar del av Ön, älskar Taip men deltar även i danserna på Udden.

När turister från en lyxkryssning anmäler sexuella övergrepp på Ön skickas Christian, en brittisk socialchef, dit för att utreda sanningen bakom anklagelserna. Under några heta månader kommer allas föreställningar om frihet, sexualitet och skuld ställas på sin spets.

Ön är en av Samväldets sista kolonier i Stilla havet. Vems är paradiset? Och vem kan lämna förställningen om det?

Jag fick boken genom booked och den är utgiven på Natur och kultur.
Den innehåller 311 sidor.
Isbn 9789127132580

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar