onsdag 11 januari 2012

Rosa: den farliga färgen - Fanny Ambjörnsson

Rosa: den farliga färgen
  • Titel: Rosa : den farliga färgen
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789170376054
  • Förlag: Ordfront Förlag rec.ex från förlaget
  • Utgivningsland: Sverige
  • Medarbetare: Kühlhorn, Lotta (form)
  • Upplaga: 1
  • Antal sidor: 264
  • Vikt: 370 g
  • Höjd: 190 mm
  • Betyg: AAA

Mitt omdöme:
Den farliga färgen rosa diskuteras i denna bok. Vad jag inte förstår är varför den är så farlig, varför det är så fel att låta barnen ha på sig kläder i den färgen om de vill. Rosa för mig är en fin färg och inte förknippat med något farligt, något som tom av vissa kan anses som farligt för barnen.
Jag har två döttrar och de fick visst ha rosa på sig när de var små, det var ju så gulligt. Men tror ni att jag får det på dom nu? NEJ! Ja iofs så är de så stora nu (19 och 12) så de klär på sig själv, men om jag skulle köpa något rosa till dom så skulle e säga tack och plagget hamnar längst in i garderoben. 
Sen så tycker jag att rosa visst kan användas av män/killar/pojkar, men även där får de manliga i familjen välja själv. Varför detta förbud/tvång?
Jag får nästan frossbrytningar när jag läser vissa delar av boken, för vissa vill tydligen ha ett könsneutralt samhälle, sch och fy säger jag! En man är en man och en kvinna är en kvinna och jag vill kunna se det på oss alla när jag är ute och går på stan! Hur himla skrämmande/hemskt skulle det inte vara om vi alla såg precis likadana ut, att man suddar ut alla gränser mellan kvinnan och mannen? Sen kan man ju börja fundera på hur långt detta ska gå, ska det gå så långt att vi blir opererade så att en man kan bli mamma och en kvinna kan bli pappa?
Jag vill ha ett jämställd samhälle det vill jag, men låt könen vara!

Boken är iaf intressant att läsa även om jag som sagt inte håller med om allt som står i den och även om jag inte skulle falla för det könsneutrala. 
En intressant bok, som jag kanske sett med andra ögon om den inte började med en mamma som ALDRIG skulle få för sig att köpa rosa kläder till sin dotter, en riktig fanatiker i mina ögon och såna har jag svårt för. Men visst kan jag hålla med om att det är mycket antingen eller, antingen är det rosa eller så är det blått som gäller, iaf på de stora klädeskedjorna, men då försöker man bara hitta någon annan affär och köper det som passar ens smak bättre.
På med rosa om barnen vill! För tids nog så lär de dissa färgen och gå sin egen väg, det har min rosa döttrar gjort.

Vad handlar den då om:
»Jag blir gladare när jag tar på mig nåt starkt. Och rosa är väldigt starkt och glatt för mig. Jag tänker att även andra blir glada när man syns eller när man har nåt fi nt på sig.«

Rosa är en färg som väcker känslor, alltifrån vällust och begär till avsky och hat. Men vad är det som gör färgen så laddad?
Varför kan en man bära rosa skjorta utan att väcka uppmärksamhet i vissa sammanhang, men anses provocerande om han gör det i andra? Vad betyder rosa för unga feminister? Och varför är en del föräldrar tveksamma till att klä sina döttrar i rosa medan flickorna själva gärna frossar i färgen?
I Rosa den farliga färgen försöker Fanny Ambjörnsson ta reda på vad människor menar när de säger sig älska rosa, och vad de hatar och känner sig äcklade av. Genom att undersöka betydelsen av en rosa herrskjorta, den rosa prinsessfasen och rosa motstånd granskar hon vad färgen står för här och nu. Och vad människors attityder till rosa säger oss om vår samtid.

2 kommentarer:

  1. jag ser inte det farliga i rosa, så länge killar kan vara Lucia.

    SvaraRadera
  2. Precis! Ett år när jag gick i skolan så kom vi överens om att den med längst hår skulle vara Lucia, det blev en av killarna! Gick hur bra som helst! Även om de äldre rynkade pannorna. ;-)

    SvaraRadera