torsdag 5 januari 2012

En ovärdig dotter - Justine Lévy


En ovärdig dotter
  • Titel: En ovärdig dotter
  • Format: Häftad
  • ISBN: 9789186480233
  • Förlag: Sekwa Förlag
  • Utgivningsland: Sverige
  • SAB: Hce
  • Originaltitel: Mauvaise fille
  • Medarbetare: Petersson, Magnus (form)
  • Översättare: Alexandra Dumas
  • Upplaga: 1
  • Antal sidor: 204
  • Vikt: 240 g
  • Höjd: 200 mm
  • Betyg: AAAA+
  • Mitt omdöme:
  • Ännu en underbar fransk roman. I denna möter vi åter Louise, denna gång är hon själv mamma och hennes egen mamma dog i samband med att hennes dotter föddes.
  • Nu kämpar Louise med skuldkänslor över att inte finnas där för mamman när hon ligger sjuk i cancer, hon vill inte hälsa på sin mamma och rädslan över att inte räcka till som mamma själv när hennes barn är fött. Hon är rädd att hennes mammas frånvaro och saknaden av kärlek ska gå i arv, att hon själv ska bli som sin mamma.

  • Dottern föds och får namnet Angèle, Ängel, och nu vill Louise få ordning på sina känslor till den mor hon hade, men som aldrig fanns där, den mor som svek. Louise kämpar för att hitta sig själv för att kunna bli den mor hon. Hon pusslar ihop de bitar av sin mamma hon har, bla en adressbok och lite papperslappar och skapar sig ett liv för sig själv och sin dotter, hon kan även börja acceptera sin mammas frånvaro, som alla barn så är mamma alltid mamma hur hon än må vara eller har varit.

Även denna bok är underbar att läsa, den är så där härligt fransk och trots att det är en tragisk berättelse i sig så mår man bra av att läsa den. Den andas ett lugn som man inte hittar i många böcker, vissa böcker känns lite stressande att läsa, men inte denna, det är en fröjd för både öga, hjärna och själ.

en bok jag starkt rekommenderar till  er alla som vill läsa något ut över det vanliga. Men för att få behållning av denna till fullo glöm inte att läsa Vi ses på Place de la Sorbonne

Vad handlar den då om:
"Mamma är död, jag är mamma, så enkelt är det, det är vi tre och vår historia. Vad lång tid det tar när du läser, brukade jag tänka när hon läste för mig i sängen om kvällarna. Men den här gången gick det snabbt, otroligt snabbt. Mammas blick i min dotters blick, det är där hon är, det är där jag ser henne, och i hennes rörelser också, i de otåliga, lite ryckiga rörelserna hos min dubbelt älskade dotter. Mamma lever i Angèle som springer ut på en äng fast hon inte får. Mamma pratar med mig och ler mot mig när Angèle blänger trotsigt på de vuxna som springer efter henne och grälar på henne. Mamma är där när Angèle ramlar och genast reser sig med hopknipna läppar för att hålla tillbaka gråten. Mamma finns i Angèles undertryckta skrik, i grimasen hos ett kavat barn som vägrar kompromissa. Mamma har lämnat avtryck överallt i mitt barn."

Medan Louise är gravid och snart ska föda sitt första barn håller hennes mamma Alice sakta på att slockna. När mamman har dött och Louise hittar hennes kalender förstår hon att, bortsett från några outplånliga minnen, är de här förvirrade och sentimentala anteckningarna allt hon har kvar efter sin mamma. Nu är det hennes sak att pussla ihop skärvorna av den här kvinnans liv, samtidigt som hon måste se nuet och framtiden för sin lilla Angèle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar