onsdag 9 november 2011

Route 66 går till Trollhättan - Bodil Sjöström

Route 66 går till Trollhättan
ISBN: 9789173518109
Förlag: Damm förlag
Antal sidor: 254
Betyg: AAAA+ 

Mitt omdöme:
En underbart humoristisk bok om något så allvarligt som Alzheimers sjukdom. En bok om hur det är att helt plötsligt bli förälder till sin egen mamma, om relationer till föräldrar, syskon och partners. Jag gillade Bodil Sjöströms underbara sätt att skriva på, den är skriven på ett finstämt sätt där humorn hela tiden är närvarande trots att boken tar upp det värsta i livet. Den tar upp det där man inte vill vara med om, när en förälder förändras så pass mycket att sjukdomen gör personen oigenkännlig, när ens mamma bara är ett skal av sig själv.


Resan som Lena och hennes fru, Maggan, gör genom USA på den berömda Route 66 blir lite av en minnes- och orka med framtiden-resa. Men det är som baksidestexten säger, resan mellan Stockholm och Trollhättan som till slut blir den jobbigaste för Lena.

Jag gillade dialogen i boken, där har Bodil verkligen lyckats och ni vet ju alla hur kräsen jag är med just dialogen i böckerna.
Bodil lyckas också att beskriva allt så klart och tydligt för läsaren, platser, känns nästan som man är med på resan genom USA, personer, känslor och relationer.

En väldigt fin och perfekt debut!


Vad handlar den då om?
Det är 400 mil mellan Chicago och Los Angeles och vägen däremellan heter Route 66.

Sommaren 2010 bilar Lena tillsammans med sin fru Maggan den mytomspunna sträckan och de möter människor, så udda att de tror att de har hamnat i en film. På många sätt blir det en tuff resa, framför allt för Lena som inte längre kan blunda för vem hon är och var hon kommer ifrån.

Det är bara 42 mil mellan Stockholm och Trollhättan och ändå blir det den sträckan som till slut blir den svåraste för Lena att färdas.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också väldigt mycket om den av många anledningar! Gav den en fyra i min blogg:-).

    SvaraRadera