torsdag 24 november 2011

Jul/vinter, barnböcker


En trevlig bok att läsa högt ur för hela familjen under julhelgen. Passar de flesta barn i alla åldrar och höjer julstämningen mycket. Plocka fram pepparkakor, must och glögg och sätt er och läs för hela familjen!










En spökhistoria vid jul
En klassiker och säkert med på alla listor över böcker runt jul, men den är ju så bra! Även denna är perfekt att sitta runt brasa och läsa högt ur för hela familjen. Kanske lite läskig för de minsta så har man små barn ska man kanske vänta tills de somnat!










Jims vinter


Verkar vara rätt vemodig och jag tror de visat den som film på barnkanalen.
Men vem har sagt att vintern bara är kul och fylld av glädje? Den är inte det alla gånger för en gräshoppa iaf. Passar nog bäst för barn mellan 3 och 6 år.








Vinter i mumindalen
Ännu en klassiker, men den är ju så mysig och rolig och säkert lite spännande för de minsta.











Barnen ifrån Frostmofjället
Ännu en riktig klassiker, en väldigt sorglig sådan. Kanske inget för de allra minsta, men för barn från 8-9 och uppåt är den nog väldigt spännande och väldigt sorglig. Den finns bara som e-bok/mp3, men om man tittar på bokias sida så kommer den ut i något format nu den 28/11 så håll ögonen öppna! Annars finns den säkert att låna på bibblan.








Tre pepparkaksgubbar
Hade jag haft lite mindre barn hade denna varit given under granen!
Något att ge barnen, barnbarnen i julklapp!












Och ännu en klassiker! Vad jag älskade denna när jag var liten.
Jag älskade iofs alla böcker om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin men just denna om julen var ett strå vassare.







Så jag nu hoppas jag ni fått lite tips till barnen och barnbarnen.
Jag kommer att fixa mer lite då och nu.

1 kommentar:

  1. Scrooge..! *försöker mig på spökröst*
    Absolut en klassiker som måste läsas. Tror min brorson skulle gilla den boken :)

    SvaraRadera