onsdag 14 september 2011

Boys - Anna Ringberg

Boys
ISBN: 9789170375958
Förlag: Ordfront Förlag
Antal sidor: 254
Betyg: AAAA
Rec.ex från förlaget

Mitt ömdöme:
Jag gillade boken, det gjorde jag, men fy vad ledsen man blev redan efter några sidor. Det som hände den stackars hunden i början av boken, det förföljde en sen genom hela boken. Det man kände för hunden var omöjligt att skaka av sig. Man ville bara vet vad som hände.
Jag sträckläste denna bok på en kväll, det gick inte att lägga den ifrån sig helt enkelt.
Det är en stark bok, en underbart fin debut. Den är välskriven och har ett språk som är underbart. Det är en bok om relationer, om längtan att ha någon att älska och att bli älskad, även då kärleken inte alltid mellan två människor. Jag led mig igenom boken, inte för den var dålig, tvärtom, den var underbar. Men jag är en djurälskare så jag led med hunden och hans ägare igenom hela boken och även när den var slut, för den lämnade en med lite frågetecken. Men jag lät boken sluta lyckligt, det tyckte jag bäst om, började nästan gråta när jag tänkte på andra slut, så jag lät den sluta lyckligt.

Vad handlar den om?
Hallå vafan kom in. Lasse fyller sextiofem och ordnar fest. För första gången på tjugo år ska sonen komma till stugan och Lasse har planerat länge. Köpt dyr landgång, lånat porslin, städat och fejat för nu ska fan grabben få se att man reder sig själv.
Men det som inte får hända händer: Boys, Lasses hund, fajtern och bästisen, försvinner. Det är kallt ute och Boys har inget täcke på sig. Och det är ingen jävla schäfer vi snackar om utan en rashund, en tanig whippet med tunn päls och känsliga tassar. Lasse ropar och ropar, men ingen hund syns till. Det måste vara grannarnas fel. Redan motarbetar dom Lasse på samtliga fronter, gör allt för att knäcka honom.
Och Lasse känner sig rätt nere, fastän han fyller år, men har man sagt att man ska ha fest så får man stå vid sitt ord. Gästerna fyller stugan, korkar upp, drar dom vanliga historierna. Och så kommer den efterlängtade grabben, med ett hundbett som är en hemlighet, med minnen av när han och farsan var allt för varandra och med ett hål inom sig, samma hål som hos Lasse. Ja, det är inte bara Boys som blöder.
Boys handlar om fadern, sonen och den stackars hunden. Om den gränslösa men skadeskjutna kärleken, om det skitiga i hörnen och om att aldrig riktigt hitta hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar