torsdag 7 juli 2011

Pappas lilla flicka - Elizabeth George


  • ISBN: 9789151830995
  • Förlag: Norstedts Pocket
  • Originaltitel: A great deliverance.
  • Antal sidor: 298
  • Betyg: AAAA

Mitt omdöme:
Jag har läst en bok av George innan, om Lynley och Havers och det var Aska och ära och den gillade jag, jag gillade den mycket. 
Så jag var lite skeptisk mot denna, detta är ju trots allt en debut. Men döm om min förvåning när jag verkligen gillade denna!
Den är bättre än Aska och ära. :D

Den är välskriven och George beskriver allt så otroligt bra, platser, karaktärer, känslor och relationer. 
Man lever sig verkligen in i hur folk tycker, tänker och känner. 
Det är en tragisk handling och den känns mörk och dyster, men det gör inte boken tung och svårläst, tvärtom det är ett sant bladvändarämne. 
Jag har verkligen fastnat för George, så pass att det på bibliotekets bokloppis kom med 9 böcker hem om Lynley. 

George får dela på titeln; Deckardrottning med ett antal andra deckardrottningar, en del från USA och en del från UK. 

En bok jag verkligen kan rekommendera om ni inte redan upptäckt och läst George!

Vad handlar den då om?
"Det var jag som gjorde det och jag ångrar det inte."

Apatiskt vaggande upprepar Roberta Tey meningen inför Fader Hart som gör den makabra upptäckten. Bredvid Roberta ligger hennes fars bestialiskt stympade lik. Scotland Yard sätter den adligt ättade Thomas Lynley och hans assistent Barbara Havers på fallet. Ett omaka par som blottlägger dolda aggressioner och hämningar bland befolkningen i det isolerade Keldale Valley, där dramat utspelar sig.

Den handlar även om relationer, både av den fina och goda sorten och även om den förbjudna, onda sorten. Det handlar om att göra upp, bryta upp och gå vidare. Om kärlek som är omöjlig att få och kärlek man vill ge men inte kan det på det sätt man vill.

En tragisk och mörk historia som berättas på ett ypperligt vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar