fredag 6 maj 2011

Svenska språket, krångligt eller?

Jag har många gånger fått höra att svenska språket är ett av de svåraste att lära sig. Och jag måste nog börja hålla med om det. För vissa ord stavas så man som svensk själv knappt fattar varför de stavas just så. Tänker på många av lj-dj-hj-gj-orden varför kan inte djur stavas med bara j, gjort med bara j, hjärta med bara j osv?

Och alla lustiga böjningar vi har på orden. Byta blir böt, varför inte bytte som man säger och min favorit, en spann blir flera spänner? Varför? Det är inte alltid så lätt för en svensk att hänga med så jag blir inte förvånad när en invandrare kliar sig i huvudet och fattar absolut ingenting.
Det tas ju in så många knasiga ord varje år i de svenska ordlistorna så varför kan man inte göra en liten uppdatering av språket och göra det enklare för oss alla?

Glöm nu inte läsa!

2 kommentarer:

  1. Själv tycker jag inte svenska borde vara särskilt svårt, men det är förstås oerhört få språk när man jämför med finska ... där kan vi tala om krånglig grammatik, fruktansvärt är vad det är. I femton år har jag talat och lyssnat till det dagligen, böjer fortfarande vartannat ord fel.

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstått på de som har lite problem är att många ord betyder samma sak, men stavas så olika så de vet inte när de ska använda vilket ord och stavning. Många ord stavas mer krångligt än vad de behöver, dom djur, varför inte bara jur rätt och slätt? :D

    SvaraRadera