lördag 2 april 2011

Parfymen - Patrick Süskind


  • ISBN: 9789146217145
  • Förlag: Wahlström & Widstrand
  • Antal sidor: 272
  • Betyg: AAAA

Grenouille kommer till världen under en grov träbänk där hans mor rensar fisk. Platsen är Paris Hallar, tiden 1700-tal. En vanlig människa skulle snabbt gå under i den stinkande och grymma värld som Paris fattigkvarter utgör. Men Grenouille är ingen vanlig människa. Han saknar helt kroppslukt och människor blir, utan att förstå varför, illa till mods i hans närvaro. Han lever i en obruten isolering. Desto lättare för honom att bevara sin hemlighet - han är född med ett luktsinne så fint att han i mörkret kan följa en enskild människa rakt genom stinkande människomassor, på flera kilometers avstånd. Han glömmer aldrig en lukt. Dofter blir hans besatthet, hans passion, hans livsinnehåll och också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte - men Doften! Den måste utvinnas och förädlas efter konstens alla regler. Som världens mest framstående parfymör kan hankonsten. Men utövandet är bundet till ett fruktansvärt villkor...


Nu är det ju ett tag sen jag läste boken, men jag kommer ihåg att den följde med mig ett långt tag efter att jag hade läst ut den. Den var så otroligt läskig, magen vände sig ofta när jag läste den, men på samma gång var den nästan smått poetiskt i språket. 
Det är en oerhört grym historia, det är så grymt och äckligt att jag var tvungen att lägga boken ifrån mig och ta nya tag efter en stund.
Iom jag är mamma själv så mådde jag rent illa av att läsa om tiden på barnhemmet, fy för! 
Boken utspelar sig ju i 1700-talets Paris och jag blev illamående av bara tanken på hur det stank där på den tiden, vad jag förstått var Paris den stad i Europa på den tiden som var  smutsigast och den som stank mest, det tycker jag framgår bra i boken. Jag är glad att jag bor där jag bor på 2000-talet. Jag hade INTE klarat en dag i Paris på den tiden.


Och resten då, om jag ska släppa stanken för en stund så var det är spännande och läskig berättelse, det är en bok som stannar kvar länge efter man läst den, det är en bok som kittlar alla nerver i kroppen, den berör och gör en upprörd. 
Den är skickligt skriven även om det för mig förekom några smått sega partier.


Boken får en att tänka på hur ondska uppstår i en människa och på ett sätt kan man ju säga att Grenouille föddes in i en ond tid och det präglade honom, det gjorde honom till den han blev, men den får en också att fundera på om vi faktiskt kan födas onda, att det inte bara har med miljö att göra.


Detta är en läsvärd bok, en man nästan måste läsa om man gillar rysare. En bok man inte kunde lägga ifrån sig, en bok jag verkligen kan rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar