tisdag 5 april 2011

Himlen i Bay City - Catherine Mavrikakis

ISBN: 9789197726993
Förlag: Sekwa
Antal sidor: 252
Betyg: AAA
Rec.ex från förlaget
1960. Det året levereras ett färdigmonterat hus i korrugerad plåt längst ner på Veronica Lane i Bay City. En familj flyttar in. Två systrar, Denise och Babette, kommer i tur och ordning att föda små amerikaner. Systrarna har lämnat Europa och krigets förödelse för Amerika. På den tiden tycks framtiden tillhöra denna kontinent där allt är muntrare och nyare. Men historien låter sig inte läggas åt sidan. Denises dotter Amy hemsöks av de döda och kommer att göra en besynnerlig upptäckt i det lilla husets källare.
Romanen fokuserar på några viktiga dagar 1979 då Amys öde kommer att avgöras. Den 4 juli då hon firar sin 18-årsdag börjar det brinna i familjens hus. Hela familjen går upp i rök som en gripande upprepning av historien och Amy lämnas ensam kvar i nuet. När hon senare utbildar sig till flygkapten för att äntligen undkomma dammet och askan, kan hon ändå inte sluta söka svar i den molnfria och oberörda himlen …
Jag satt och blev så förbannad på huvudpersonens mamma, blev ledsen över att en mamma kan känna sånt agg mot sitt barn. Det var en gripande och ruggig historia, emellanåt känns det som om man är mitt uppe i sin egen mardröm, som om man upplever allt själv under ett par oroliga timmar på natten.
Den välskriven och väldigt rapp emellanåt, det enda jag saknar är lite dialoger, jag har en förmåga att tröttna på en bok som saknar dialoger, men kanske det är på väg att vända, kanske jag börjar bli vuxen, för de störde inte mig lika mycket som det har gjort.
Den är bra, det är den men något fattas i den och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Men läs den, den är väl värd att läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar