måndag 4 april 2011

Frankenstein - Mary Shelly


  • ISBN: 9789177422778
  • Förlag: Bakhåll
  • Antal sidor: 222
  • Betyg: AAAA
  • Rec.ex från förlaget

Doktor Frankenstein är en fanatisk vetenskapsman som tror sig ha kommit livets gåta på spåren. Han konstruerar en varelse av mänskliga likdelar och gör kroppen levande med hjälp av elektricitet.
Så långt är det en ruggig och spännande berättelse - ännu intressantare blir det när det visar sig att den konstruerade varelsen har börjat utveckla en egen personlighet och grubblar över sin identitet.

Ja vad ska man säga? Att människan i alla tider velat utrota, döda, förstöra allt som är nytt och lite udda. Det man inte vet något om är farligt och ska dödas.
Så är det här i Frankenstein, monstret ser läskig och annorlunda ut, han beter sig inte som folk gör och därför är han farlig.
Jag kommer ihåg när jag var liten och såg en s/v film, då satt jag hela tiden och tyckte att monstret var ju inte så dum från början,det var ju för att alla var dumma mot honom som han blev som han blev. Det känns mer påtagligt i boken.
Den handlar inte så mycket om det läskiga i monstret utan jag tycker att det mest läskiga i boken är Frankenstein, hur sjuk måste inte han vara som kommer på idén att skapa en varelse av likdelar?
Boken handlar mer om att inte passa in, att vara utanför än om ett hemskt monster och att inte passa in och vara utanför är mer läskigt för mig än en stor skrämmande varelse.

Har ni inte läst den tidigare, gör det, det är en bok som inte lämnar en oberörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar