måndag 4 april 2011

Flickan som dök ner till jordens mitt - Sabina Berman


  • ISBN: 9789173372671
  • Förlag: Brombergs
  • Antal sidor: 296
  • Betyg: AAAA
  • Rec.ex från förlaget

Isabelle kallas tillbaka till Mexiko för att överta familjens tonfiskfabrik efter att hennes syster dött. Gömd i huset hittar hon en flicka, vanvårdad och förvildad, troligtvis autistisk. Isabelle inser att det måste vara systerns okända dotter Karen. Nu börjar en kamp för att lära flickan att tala och att komma ur sitt skal. 

Den gripande och starka historien berättas med Karens oförglömliga röst. Den enda plats där Karen känner sig trygg är i vattnet, bland fiskarna. Och snart visar det sig att hon besitter unika gåvor, en känslighet för havet, fiskarna och naturen; något som leder till stor framgång för tonfiskfabriken. 




Detta är en väldigt gripande bok, den är helt underbart skriven och det är en bok man knappt kan lägga ifrån sig. Jag föll för sättet den är skriven på, föll för det poetiska sätt den är skriven på.
Berättelsen är som sagt gripande och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig, men ändå så kändes det som om man trots detta läste den varsamt, man var rädd att missa något om  man stressade på för mycket, ville inte forcera fram till sista sidan och när den väl kom så kändes det som att man förlorade en god vän.


Detta är en bok som jag kommer att läsa om inom kort, så pass bra tyckte jag att den var.




En bok jag verkligen kan rekommendera till er alla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar