torsdag 7 april 2011

Bumerang - Tatania De Rosnay

  • ISBN: 9789197726962
  • Förlag: Sekwa Förlag
  • Antal sidor: 357
  • Betyg: AAA+
  • Rec.ex från förlaget

  • "Det är en sak jag måste berätta, Antoine. Jag har tänkt på det hela dagen. I natt, på hotellet, så mindes jag någonting."

    När Antoine Rey och hans syster Mélanie är på väg hem efter en helg vid Atlantkusten råkar de ut för en bilolycka. Mélanie blir allvarligt skadad. Syskonen har besökt den badort där de brukade tillbringa sin barndoms somrar, ett besök som väckt många slumrande minnen. Precis före olyckan var Mélanie på väg att berätta något om deras barndom. Något glömt. En hemlighet. Antoine blir besatt av att ta reda på vad. Han börjar gräva i sitt förflutna och får hjälp av en vacker och excentrisk obduktionstekniker.

En väldigt spännande "göra_upp_med_det_förflutna-bok".  
En välskriven historia med ett fint språk.
Jag gillade boken för att den var en blandvändare, man kunde inte sluta läsa, ville veta mer hela tiden, veta vem Antoines och Mélanies mamma egentligen var och varför syskonen nästan förträngt henne.

Det som gjorde att boken inte fick en fyra var det allt för sockersöta "och så levde de lyckliga i alla sina dar"-slutet, slutet kändes lite för mycket. Jag är lite smått allergisk mot sånt, visst gillar jag lyckliga slut, men ibland blir det liksom lite för mycket.
Men generellt så var det en mycket bra bok som jag gärna rekommenderar till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar