tisdag 22 mars 2011

Från vaggan till deadline - Robert Gustafsson


Förlag: Albert Bonnier förlag
Antal sidor: 357
Betyg: AAA
ISBN: 9789100124175
Rec.ex från förlaget.

På scen har vi sett honom som Ernst-Hugo Järegård, Tony Rickardsson och Carl Bildt. I tv som Weiron i ottan och Greger - den homosexuelle brandkårschefen.
Privat har Sveriges roligaste man däremot alltid hållt en låg profil. Men inte den här gången.
I
Från vaggan till deadline berättar Robert Gustafsson hela sin historia. Han delar med sig av anekdoter från den översexuella barndomen, berättar om ungdomskriminaliteten och bjuder på ett världsrekord. Vi följer hans första stapplande steg på scen och får höra hur han bokstavligt talat tog död på den gamla svenska humoreliten. Han bjuder också på inblickar bakom kulisserna i Killinggänget.
Det är en historia om dödsångest, relationsproblem och om hur en bild på ett koarsle blev en vändpunkt i hans liv. Här finns tempo och eftertanke, dråpliga lägen och djup tragik. Kort sagt, en berättelse om livet med Robert Gustafsson som motor - en ovanligt kraftfull motor. 


Jag var väldigt nyfiken på denna bok efter att jag sett den på bokmässan förra året.
Jag måste säga att jag är inte det största fan av Robert, tycker han kan bli lite för mycket ibland. Utan jag ville veta mer om varför han blivit den han är på scenen, vad som driver honom att driva med allt och alla. Man fick ju reda på mycket om hans barndom och relationsproblem mm och kanske finns svaren där, men för mig var de inte så uppenbara, men det är kanske det som är meningen, att man ska sitta och fnula lite själv.
Själva boken är bra skriven tycker jag om inte den bästa men helt ok ändå.

Och till alla er som undrar, jodå man skrattar om än inte så mycket, men då och då gör man det.

Jag hade inga större förväntningar om boken, var bara nyfiken, och tur var väl det för annars hade jag nog blivit besviken för boken saknar det där lilla extra som hade gjort att den lyft ännu mer, den saknar det där man inte riktigt kan sätta fingret på ni vet.

Men hur som helst är det en trevlig läsning så därför får den ändå en trea av mig.


Kram! Och glöm inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar