onsdag 23 februari 2011

Om en pojke - Nick Hornby

Om en pojke är en berättelse om en ovanlig vänskap, mellan en man och en pojke. En vänskap där gränsen mellan barn och vuxen gång på gång suddas ut.Marcus är tolv år och har just flyttat till London med sin deprimerade proggmamma. Han blir mobbad i skolan för sina töntiga kläder och för att han inte har en aning om vem Kurt Cobain är.Will Freeman är 36 år, ungkarl, ekonomiskt oberoende. Han ägnar all sin tid åt musik, tjejer, shopping, pubar och att hålla koll på de senaste trenderna. För att träffa lättraggade ensamstående mammor, uppfinner han en tvåårig son och går med i en förening för ensamma föräldrar. Där möter han Marcus och hans mamma, och inget blir som Will har tänkt sig.

Jag har haft denna här hemma ett tag nu och för ett tag sen så läste jag den. Hade innan det sett filmen många gånger, jag älskar filmen därav de många gånger.
Jag var lite så där, "hjälp vad ska jag tycka om boken?!" blev ju GRYMT besviken på SATC.
MEN jag lugnade mig redan efter första sidan. Den var lika underbart mysig, tragisk, sorglig, rolig som filmen.

Det bästa med boken var ju att det var mer som var med, fler känslor, mer tankar mm.
Jag gillade att filmen faktiskt fått med så pass mycket från boken.

Det är en tragisk berättelse om den ständige ungkarlen Will och den mobbade Marcus, son till en övervintrande hippie.
Man blir så bestört på att mamman inte ser sin son, att hon inte ser att han mår dåligt, hon har fullt upp med att själv må dåligt.
Men Will och Marcus möts av en slump och det är början till en väldigt udda vänskap. En vänskap som man bara älskar.

Jag kan verkligen rekommendera denna bok!
4 av 5 får den av mig.

Kram! Och glöm inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar