torsdag 18 november 2010

Tvång vs Eget val

Ja hur ska man i skolan få barnen att bli intresserade av läsning?
Göra som på min tid? Tvinga barn att läsa tunga jobbiga trista klassiker eller låta barnen själv få välja vilken/vilka böcker de ska läsa?

Jag har aldrig förstått det här tvånget som fanns (finns?) i skolan, att man MÅSTE läsa klassiker? Vem säger de? Står det i skolplanen att barnen måste ha läst minst en seg och tråkig klassiker innan de ska sluta skolan? Vad händer om man inte gör det? Får man inget betyg i svenska då?

Jag tycker ju att det är betydligt viktigare att få ett läsintresse i barnen än att de läser tunga, sega, tråkiga klassiker.
Jag är inte mycket för dessa, har läst några som jag gillat, men de flesta är för MIG sömnmedel.
Jag beundrar dock de som orkar plöja igenom bok efter bok, önskar att jag hade lite större intresse för klassiker än vad jag har.

Men är jag sämre läsare för det?   Nej. Läser jag mindre för att jag inte gillar klassiker? Nej.
Så varför är det då så viktigt att läsa klassiker?
Om man plugga något som har med litteratur att göra, då förstår jag mycket väl att man "måste" läsa klassiker, men varför måste en som går i 9an läsa Tolstoj och gänget? Det kan vara svårt nog att få en 16-åring till att läsa, så varför då tvinga de på dessa tunga sakerna? Varför inte låta de välja själv? Blir de korkade av att bara läsa King? Nej. Blir de rånare bara för att de inte läst Boye? Nej. Blir de sporrade att läsa mer av detta tvång? Nej.

I min värld så får eleverna läsa vad de vill, när de vill. Vill de läsa klassiker, då ska de få göra det och uppmuntras till det. Vill de läsa deckare, rysare, chik-lit, ja då ska de få göra det och uppmuntras till det.
All läsning ska uppmuntras, inte bara den som passar bäst i de fina salongerna utan även det läsandet som sker helt och hållet frivilligt.

Hellre barfota än boklös, ställde frågan om elever googlar efter handlingen på böcker, jag kan bara säga att ja det gör dom, de googlar handling och recensioner på alla tunga jobbiga böcker de inte själv orkar eller vill läsa själv.
Och vad säger inte det om hur fel detta klassiker-tvång är?
Jag vet tyvärr för många som gör/gjort just detta, googlar handling och recensioner och sen filar till de i datorn och kan få högsta betyg för en bok de inte ens orkat öppna.

Visst många gör det nog med andra typer av böcker också, men har de själv fått välja en bok, då tror jag att de iaf läser boken och sen kanske de tar hjälp av internet med att skriva en recension.

Nä låt barnen själv få välja vad de vill läsa och jobba upp ett läsintresse, så kommer nog även intresset för klassiker också, tvinga inte barnen till att läsa något som anses finare än annat, då dör nog intresset lika snabbt som det kom.

Kram! Och glöm inte läsa!

2 kommentarer:

  1. För min del så är det viktiga ATT man läser och inte VAD, oavsett ålder. Utan att känna läslust blir man ingen långlivad läsare.

    Sen tror jag att man underskattar barnens möjlighet att utvecklas som läsare och då väljer de kanske andra "bättre" böcker så småningom.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker som du, det är viktigt ATT läsa, inte VAD man läser.
    Skulle jag tex tvinga min dotter att bara läsa Biggles-böcker, ja då hade hon tröttnat på att läsa, men iom hon får läsa det som intresserar henne har hon ett stort behov av att läsa och hon har tom börjat läsa annat än hästböcker. :D Detta har skett helt på hennes eget villkor och med hennes egen vilja. :D

    SvaraRadera