torsdag 18 november 2010

Nu är jag på hugget. :D

Hos En bokcirkel för alla  läste jag detta inlägg om utseende på böcker. Jag kommenterade det men känner att jag måste få ventilera lite mer här på min blogg. :D

Varför får böcker som kommer till Sverige ofta tråkigare omslag?
Om man tar den författare som mall som En bokcirkel för alla har så ser man genast att det skiljer sig MARKANT! Varför så trist här?

 Karin på bloggen skrev ett svar om att det nog dels är en kostnadsfråga och dels kan det kanske vara det att förlagen kanske tror att vi inte går efter ytan.

Jag kan väl köpa det där med pengarna, alla måste vi i dessa tider dra åt svångremmen, men det där med att vi inte går efter yta, det håller jag inte med förlagen om. (eller gör de bara som läsarna tycker?)
Är det så att läsarna inte gillar de trevligare omslagen? Är det så att läsarna inte går på ytan, de är så vana vid att tycka att skönhet kommer inifrån? Att det är för ytligt att gå efter omslaget, det är ju inte det som gör boken?


Om jag ska välja omslag av denna bok så måste jag säga att det omslaget de har i UK, Australien och Nya Zeeland är betydligt trevligare än det vi har i Sverige, det fångar blicken, det gör mig mer intresserad av boken.



Kram! Och glöm inte läsa!

1 kommentar:

  1. precis som du så tror jag att yta är en del av att man köper boken. Gillar också snygga böcker. idag var jag på the english bookshop och köpte en boka för att den var så himlars snygg =) Och han i kassan sa också att den var bra. Ska bli kul att läsa.

    SvaraRadera