söndag 7 november 2010

Söndagsenkät del 2

Andra delen av enkäten som kommer från bokbabbel.
26. Favoritkokbok?Galen i choklad.
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)
Kan inte komma på någon.
28. Favoritlässnacks?Något som inte ger fläckar i böckerna. ;-)
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?När jag läste Millenium-triologin, alla älskade dom och allt jag tänkte när jag läste dom var hur de kunde älska de så.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?Har inte tänkt på det, men kanske det är oftare än man tror.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Är rätt svårt att ge bra utan att det blir för smörigt och svårt att ge dålig utan att bli för hård och elak.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?Hjälp. Spanska kanske?
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?En hjärtformad ask av Joe Hill.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?Har fortfarande inte vågat läsa om En hjärtformad ask.
35. Favoritpoet?Här måste jag säga pass.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?De få gånger jag lånar har vi väl ett tiotal böcker hemma.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?För ofta, inte för jag lånar ofta, med de gånger jag gör det lämnas de tillbaka olästa och med förseningsavgift. 38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?Stephanie Plum, hon är helt underbar. Vill vara henne.
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?Voldemort.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?En lättläst i pocketformat.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?Någon vecka.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Var Stieg Larssons böcker, tog många försök innan jag läste dom och det ångrar jag, kunde lagt den tiden på betydligt bättre böcker.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?Barnen.
44. Bästa filmatisering av bok?Måste fundera lite på detta.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Oj, vet inte riktigt, men jag är grymt besviken på Änglar och demoner, enligt mitt tycke fattar en del viktiga saker i filmen.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?Oj, 200-300 kanske.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?Aldrig, varför skulle jag göra det?
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?Att den är dålig, att den inte tilltalar mig det minsta. Att den trots man läst 100 sidor inte kommit igång.
49. Har du dina böcker organiserade?Har haft, men nu är de så många så för tillfället är det en enda röra, förutom att pocketböckerna står för sig själv.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?Jag behåller alla! Förutom om jag har bubbletter då ger jag bort.
51. Finns det böcker du undviker?Självhjälpböcker.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?En obekväm sanning.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?Gillade inte Da Vinci-koden från början, det tog två försök innan jag verkligen gillade den.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?Doris Lessings Det femte barnet, trodde den skulle vara bättre, men den var så seg och den tog liksom aldrig fart.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
När jag är ensam hemma och kan sätta mig med en bok utan att känna att jag smiter från alla måsten.
Glöm nu inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar