fredag 8 oktober 2010

Barn och läsande.

Jag sitter nu här bredvid en liten Emil, han slängde sig över Barbapapaboken. Han läser och läser, har snart plöjt genom fyra av de 12 kapiteln.
Barn slukar böcker på ett sätt jag aldrig sett. De suger i sig varje ord, varje mening, varje sida.

Extra roligt är det att det är just Emil som läser, det behöver han för han har lite svårt att stava, han glömmer bokstäver, snurrar till orden och kan inte se vad som är fel. Men ju mer han läser, desto säkrare blir han på att skriva själv. Så jag tror mer och mer (som om jag någonsin tvekat)på det experterna säger, man BLIR smart av att läsa.
Så nu ska jag låta killen läsa och inte tjata lika mycket på skivandet, det kommer ju, det ser jag ju nu. :-D

Glöm nu inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar