söndag 10 oktober 2010

Amberville - Tim Davys

"Nicholas Duva, kung i Ambervilles undre värld, är övertygad om att det finns en Dödslista. Och att han står på den. Allt är över om inte hans namn stryks.

Eric Björn får, under hot, uppdraget att åtgärda detta. Hitta listan och stryka Duvan. Klarar han inte av det går det illa för hans käraste, Emma Kanin.

Eric är skakad och söker genast upp sina gamla kumpaner: Ormen Marek, Tom-Tom Kråka och Sam Gasell. Motvilligt accepterar de att hjälpa sin tidigare ledare, eftersom de uppfattar Dödslistan som ett rykte endast, en överdriven myt.



Men nattlig spaning på röda pickuper bevisar att det måste finnas ett direktiv till Chaufförerna. En obönhörlig ordning som talar om vilka mjukdjur som fraktas bort. En hemlig Dödslista - upprättad av någon med den yttersta makten."


När jag först fick denna bok i min hand (ett oredigerat ex) så tänkte jag. Hmmm är det en barnbok eller. Men näää det är det inte. Detta är en bok som först är lite svår att läsa, inte pga skriften utan just för att man hela tiden tänker på alla som just gosedjur, man tar inte de olika stridigheterna på allvar, hur kan man ta ett gosedjur på allvar? MEN när man väl kunnat lägga det åt sidan att det är skrurkar och banditer som utför allehanda saker i boken, då lyfter den, då ser man vad som verkligen händer i boken.

Jag gillade boken, den har en bra intrig, är bra skriven, på ett väldigt målande och fängslande sätt. Den går från att ha varit snudd på en barnbok till att bli en spännande roman.
Den får 4,5 av 5 möjliga av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar