fredag 16 juli 2010

Kaffe och bok

på altanen är nog det bästa som finns en varm och skön sommardag.

Just nu har vi ca + 30 i skuggan och klorhalten är för hög i poolen så man sitter och läser på altanen. Det är så skönt, men man blir lite vemodig iom man vet att nästa månad vid den här tiden är vi inne och sniffar på de sista sommardagarna. Sen får man sitta inne och läsa och se det mörka trista utanför fönstret.

Jag har länge sagt att när barnen flyttat hemifrån så ska jag flytta till medelhavsområdet och bara komma till Sverige under sommaren, alla säger till mig att jag kommer att sakna årstidernas skiftningar men nej det kommer jag inte att göra. För jag gillar inte att frysa, har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det heller. Varför är det så viktigt att se löven andra färg, att se snön falla? Visst är det fint med alla höstlöv, men barnen kan skicka bilder på det och snö nä den klarar jag mig verkligen utan. Den kan dra dit pepparn växer.

Jag kommer att varje vinter tänka på alla de stackare som skottar sönder sina ryggar, som halkar och bryter höftlederna åt höger och vänster. Tänker på all trafikkaos och förseningar när jag sitter i behaglig vårvärme med drinken i ena handen och boken i den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar