söndag 13 december 2009

Aska och ära - Minette Walters

Mjölkbudet Martin Snell gör sin vanliga runda en vacker vårmorgon i Kent. När han kommer till 1400-talsstugan Celandine Cottage väntar han sig att bli mottagen av den förtjusande Gabriella Patten, men möts istället av de hemska resterna från en eldsvåda som så småningom visar tecken på mordbrand.
Kommissarie Thomas Lynley och hans assistent Barbara Havers arbetar med sitt svåraste fall någonsin. När Lynley slutligen bryter mot alla regler för att avslöja mördaren riskerar han att kopplas bort från fallet. Hela hans karriär vid New Scotland Yard står på spel.

Elizabeth George är en av världens mest framgångsrika deckardrottningar; hennes böcker är översatta till över tjugo språk. Flera av böckerna har också blivit framgångsrika TV-serier under namnet Kommissarie Lynley.



Detta är den första boken jag läst av George om kommissarie Lyley och assistent Havers, jag är ju inne i en liten anti-deckare-period, men denna föll mig på läppen.
Den är bra skriven, den är inte alls så förutsägbar som deckare gärna kan bli, den fängslade en så man kunde inte lägga den ifrån sig hur trött man än var. Den var härligt oförutsägbar och sånt älskar jag. En mysig bok som jag läste på kvällarna när vinden ven utanför.
En kanonbra bok för de som tröttnat på deckare.
Den får 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar