tisdag 28 september 2010

Löparen - Pontus Wikner


Förlag: Gassy
ISBN: 9789197854801
Antal sidor: 223
Betyg: AAAA

Pontus Wikner, har under lång tid arbetat som polis och även varit chef för Sveriges största värdedepå. Hans erfarenheter av dessa båda världar avspeglas tydligt i hans debutdeckare "Löparen". Som läsare ställer man sig ofta frågan vad som är sanning och vad som är fiktion?


Författaren tar läsaren med på en spännande resa i en brutal värld. I boken avhandlas allt från spaningsarbetet kring Palmemordet, till det smått osannolika rånet av Sveriges största värdedepå. Polisens vardag skildras med stor inlevelse, likväl som arbetet i Riksbankens innersta utrymmen där pengars värde verkar sakna betydelse.
"Löparen" är i grunden en fiktiv berättelse där många händelser bygger på Pontus egna erfarenheter från bl.a. polisen och Riksbanken. Många av spaningsuppdragen har han hämtat direkt från verkliga livet, andra är helt eller delvis påhittade. (Texten kommer från boktipset.se)


Denna bok läste jag idag. Jag kunde inte släppa den, det gick inte. Den fängslade en så otrligt mycket.
Den är välskriven, den är intressant och otroligt spännande. Den är härligt oförutsägbar och sånt älskar jag!
Man märker lång väg att författaren vet vad han skriver om, att han varit där!
Detta är en bok som vinner över många svenska deckare!
Allt är så välbeskrivet i boken, karaktärer, känslor och miljöer. Vid ett tillfälle i boken blev jag så gripen att det tom trillade ner en tår på kinden. När det gör det på mig, då har författaren lyckats!

En otroligt skicklig debut!


Den får en 4 av mig och jag kan verkligen rekommendera den till er alla!

Boken är utgiven på förlaget Gassy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar