söndag 1 juli 2012

Varma kroppar - Isaac Marion

Varma kroppar
Titel: Varma kroppar
ISBN: 9789186843243
Förlag: Mix Förlag
Utgivningsland: Sverige
Originaltitel: Warm Bodies
Medarbetare: Westman, Malin (form)
Vikt: 410 g
Höjd: 220 mm
Format: Inbunden 
Betyg: AAA+
Rec.ex från förlaget

Mitt omdöme:
Detta var som sagt min första zombie-bok och jag fick mersmak,kanske jag känner annorlunda om jag läser fler zombie-böcker, för detta kändes som en bra nybörjarbok. Inte för det gjorde den sämre men kanske jag ser den med andra ögon om jag läser fler.

Karaktärerna var helt okej, även om det i stort sätt bara var R och Julie som stack ut, de andra kändes bara som statister emellanåt.

Men själva storyn var underhållande och fängslande. Det är en  bok man helst inte lägger ifrån sig.
Det är en välskriven bok, med tanke på att det är en debut, dialogen är bra, även om det inte sägs så där jättelånga meningar. ;)
Ett stort plus var det överraskande slutet.
Min dotter har ju också läst boken och så här säger hon om boken:
cool
bra skriven
flummig
annorlunda, men bra story
bra språk
rolig
spännande
Detta får sammanfatta boken, läs den om ni vill börja läsa om zombies, för jag tror inte ni hittar en bättre nybörjarbok.


Vad handlar den om?
Zombier har inga känslor - om de inte äter av din hjärna.

Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem.

Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv.

Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever.

Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag håller med dig om att karaktärern runt R och Julie mest påminner om statister. Och som den Romeo och julia-parafras det är, så är det nog logiskt. Kul att du gillade din första zombiebok!

    SvaraRadera