tisdag 11 oktober 2011

Barnflickan - Hanna von Corswant


Barnflickan

  • Titel: Barnflickan
  • ISBN: 9789170375262
  • Förlag: Ordfront Förlag
  • Antal sidor: 313
  • Betyg: AAAAA
rec.ex från förlaget



Mitt omdöme: 
En underbart berättad story, en klassik rysare och jag är förvånad över att det är en debut.
Det andas något kusligt över hela boken, ni vet det där nervkittlande som gamla rysarfilmer har, kusligt utan att vara blodigt och äckligt.
Jag gillar rysare och denna bok var en glad överraskning, den hade allt det som jag vill att en rysare ska ha, den ska få mig att bli rädd, den ska få mig att tänka om, om det kan hända här. Just den här berättelsen är tyvärr som tagen ur verkligheten, om än med en liten twist. 

Jag gillade Hannas sätt att skriva och det märks väl att just rysare är något hon är intresserad av. dialogerna flyter på bra och allt, miljöer, personer och känslor har hon lyckats beskriva på ett proffsigt sätt.
Slutet är rätt så överraskande och kanske inte riktigt vad man tänkt sig, men jag lovar, ni gillar det, det hör liksom till att den här typen av bok slutar på detta sätt. 

Och om jag nu ska säga något negativt om boken så är den lite, lite förutsägbar, men det är absolut ingen som stör eller som förstör boken.

En pärla bland rysarna och en bok jag rekommenderar starkt, jag lovar att den lämnar ingen oberörd, den är helt underbar! 

Vad handlar den då om?
Karin åker till Frankrike för att bli barnflicka åt en liten pojke vid namn Paul, hon har höga förväntningar på hur jobbet och framförallt familjen är. 
Hon kommer dit sent på kvällen, men redan då får hon en egendomlig känsla över både huset, familjen och de som jobbar i huset. 
När hon sen får reda på att barnet hon skulle ha jobbat med inte finns, han är död och att hon är där för att hjälpa till i hushållet istället, då börjar verkligen Karin bli misstänksam mot hela arrangemanget, mot familjen och mannen som uppvaktar henne. 
När hon en morgon vaknar efter en incident, så har någon klippt av henne håret, hennes älskade hår. Många saker händer och Karin blir mer och säker på att hon måste fly huset och familjen om hon ska överleva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar