söndag 5 juni 2011

Doktor Proktor och världens undergång-Kanske - Jo Nesbø

  • ISBN: 9789164203335
  • Förlag: Piratförlaget
  • Illustratör/Fotograf: Per Dybvig
  • Antal sidor: 323
  • Betyg: AAAA+
  • Rec.ex från förlaget

Vårt omdöme:
Detta måste vara den roligaste barnbok jag/vi läst på länge! Vi skrattade så vi låg dubbelvikta i sängen varje kväll. Karaktärerna var helt underbara, de är de tokigaste jag läst om på länge.Jag läste den för de två minsta, men vissa kvällar satt även de två äldre sönerna och tjuvlyssnade, när jag sa att nu är det slut för idag sa de att nej en sida till bara. 

Det var en spännande bok som fängslade både stora och små och lite mindre. 
En bok som uppskattas av hela familjen och som vi varmt kan rekommendera.

Det enda jag kan klaga på var att det var en del svår uttalade namn/ord, tom jag hade lite svårt att uttala vissa namn/ord, det kändes lite jobbigt. Men över lag var det som sagt en toppen bok och jag/vi vill läsa mer om Doktor Proktor, Lise och Bulle! 

Anton: En rolig bok som handlade om knasiga människor.
Gustaf: Boken var jätterolig, alla var knasiga där.

Vad handlar den om då?
Det du inte vet, har du inte ont av. Som att världen redan är på väg att gå under. Att vi står inför en fruktansvärd invasion från närmaste rymden. Och än så länge har du inte heller hört om varför våra strumpor EGENTLIGEN försvinner ur tvättmaskinen, om anakondan i kloaken, äkta grodmän, inte fullt så äkta babianer och om andra Djur du skulle önska inte fanns. Men ska du bara läsa en enda bok om världens undergång, sjubenta peruanska sugspindlar, Bulle, Lise och doktor Proktor i år - ja, då bör du nog trots allt läsa den här. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar