tisdag 10 maj 2011

Tack för tipsen!

Jag har läst alla tips som Breakfast book club har haft ang bloggandet. Har verkligen lusläst alla och sugit åt mig massor av tipsen och råden, tyckte de inläggen verkligen var bra.
Här är adressen till det första http://www.breakfastbookclub.se/2011/05/02/konsten-att-bokblogga-starta-en-blogg-del-1-av-5/
Blir en så här tråkig länk bara för att jag sitter ute i solen och min dåliga mobil som enda redskap.
Jag har nu läst lite andra reaktioner på dessa tips och jag kan se att en del hängt upp sig på just det om att nicha sin blogg.
Jag vet inte om jag missuppfattat Petras tips, det är de andra som missuppfattat henne eller jag som missuppfattat de reaktioner det inlägget fått.
Men min reaktion på det hela är att Petra inte sa att man måste nicha sin blogg, utan att det är ett bra sätt att sticka ut på och därmed få de lärare man kanske strävar efter, att man med det blir den stora berömda blogg man drömde om att bli när man skrev sitt första inlägg. Vill man det tror jag att det är all idé att nicha sin blogg, det är nog oundvikligt om man vill vinna bloggtävlingen. Vill man däremot inte känna den press som det säkert är att sträva mot toppen nej då struntar man bara i att nicha bloggen, då låter man den bara vara den mysigare lilla bokblogg som tar upp allt mellan himmel och jord och säkert mer därtill.
Min första tanke var att nu ska bloggskrället nichas, nu ska det lilla livet sticka ut så alla sticker sig på den. Gör om, gör bättre.
Men så tänkte jag om, orkar jag hålla det tempo som jag är rädd att en allt för stor blogg kräver? Om nu min blogg efter den stora makeover'n hade blivit den där stora häftiga blogg alla pratar om, hade jag verkligen orkat med att bli för stor?

Nä tänkte jag det hade inte jag vare sig haft msk eller tid till, been there, done that och jag känner ingen längtan tillbaka.

Jag läser mina böcker i min takt, jag skriver mina recensioner utan några djupare långa analyser, jag skriver om det som poppar upp i mitt huvud, utan att tänka på att sticka ut. Jag skickar efter rec.ex på böcker jag tycker verkar vara något för mig, läser dom och skriver om dom. Utan att ha den minsta tanke på att en dag stå där som vinnaren bland bokbloggarna, utan att tänka på hur högt jag kommit på alla blogglistor jag anmält mig på. Är jag på plats 20 ena dagen och sen trillat ner till plats 200 dagen efter är jag lika glad för det, för jag har min förmåga att läsa kvar och det är det viktiga för mig,

Så summan av detta är att jag tar inte Petras råd som något man MÅSTE göra utan just bara råd, jag känner inte för att bli den stora superbloggen utan är så nöjd med denna jag har och därmed så kommer inte jag att göra något mer med den, den får leva sitt liv och tycker lärarna om det jag skriver blir jag givetvis glad och jag är glad över de som kommer in här och läser.
Man gör som man vill, det finns inga rätt eller fel, det finns inga tvång när det gäller hur man gör med sin blogg, man gör det man trivs med och kan sen söka/få bra råd och tips, hur man sen gör med alla dessa är upp till var och en, det är upp till en själv hur stor blogg man vill ha och hur mycket vid man är villig att lägga ner på den.

Nu ska jag ut i solen igen, var tvungen att söka skugga för att kunna se vad jag skriver. Ha en bra bokdag!

Glöm nu inte läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar