torsdag 12 maj 2011

I havet finns små många stora fiskar - Sara Lövestam

  • ISBN: 9789164203519
  • Förlag: Piratförlaget
  • Antal sidor: 332
  • Betyg: AAAAA
  • Rec.ex från förlaget

Mitt omdöme:
Som jag skrev igår, boken kräver en hel del pauser, iaf i början, innan man vant sig vid allt det vidriga. Ja vant sin och vant sig, man vänjer sig inte vid det utan man hittar på sätt att stänga det hemska ute, man tränar upp sig i att stå ut.
Detta är en bok som väcker mycket känslor, men mest av allt mår man illa. Och man blir så himla arg på de rädda, flata människor som mycket väl skulle kunna stoppa det, men som väljer den lätta vägen, att inte ta konflikten, att inte såra och uppröra.

Jag beundrar Nozats mod och även Iakttagarens slutliga mod, Iakttagarens förvandling och deras oro för lille Malte.
Jag har Roger och om jag fick bestämma skulle de pengar som läggs på licensjakt mot vargar läggas på en liknande på den sort av äckel han är. De är ett större hot mot folket i samhället än vad vargen är.
Jag blir irriterad på Maltes mamma som fullständigt skiter i allt omkring henne och framförallt Maltes bästa! Ryck upp dig, skaffa ett jobb och släng ut kräket Ove som du lever med vill man skrika igenom hela boken. 
Jag blir så trött på den flata dagispersonalen, som inte orkar eller vågar slå näven i bordet mot Maltes mamma, detta tack vare att en av de tutar i dom en massa konstiga saker som jag uppfattar som rena lögner.

Boken är bra trots det hemska ämne den tar upp, den inger hopp och ljus i mörkret och allt man vill är att ta hand om Malte, ge honom all den trygghet och kärlek han så väl behöver.

Den får en att tänka om och även känna oro (mer än vanligt) för sina egna barn, dottern var iväg igår och skulle för första gången åka buss hem själv, kan inte vara mer än högst en mil, om knappt det, men jag ringde henne så många gånger för att höra att hon var ok, men hon svarade inte! Jag greps nästan av panik och såg en Roger-figur framför mig, med min älskade lilla tös. När hon sen ringde så kändes allt bra och jag tänkte på alla föräldrar där de inte får det samtalet från sitt barn, utan de får ett värre, ett hemskare samtal, bara för att det finns äckel som Roger i vårt samhälle.

Detta är en bok jag varmt kan rekommendera, men även varna er för, det är ingen lätt läsning, det tar på en och den lämnar djupa spår efter sig.

Vad handlar den då om?
Den handlar om Malte en liten tillbakadragen kille som inte har det allt för lätt hemma, en mamma som har både problem med alkoholen och sig själv och sitt  destruktiva förhållande till Ove, en man som hellre slår än pratar.
Malte är väldigt tyst och tillbakadragen på dagis, säger inte mycket. Tills han får en kompis där, en kompis vid namn Kalle, deras vänskap börjar inte så bra, men den växer sig starkare och starkare.

Han möter en dag Roger, Roger som vid första anblicken verkar vara den trygghet och värme Malte behöver, han verkar även göra mamman glad. Men ju mer Malte är med Roger ju mer olustkänslor får han mot honom och hela situationen. Så från att först känt ett behov av Roger känner han en avsky mot honom och gör allt för att slippa träffa honom och framförallt slippa spendera en natt hos honom.

Det finns även en parallell berättelse om Iakttagaren. Man får lära känna denna mystiska människa från tonåren och framåt. Man får veta att Iakttagaren haft en riktigt bra vän under tonåren, en vän som råkade ut för ett par som var som Roger, vännen försökte tala om det för sin mamma, men hon blev tyvärr inte trodd. 

Man får även följa praon Nozat i han ångest om att han kan avslöja ett nätverk med pedofiler, men han vågar inte pga rädsla att själv åka dit, även om han bara har hackat sig in i en maillista så är han rädd att polisen skulle tro att han är en av pedofilerna. 
Men Nozat kommer att bli en trygghet för Malte, Malte tyr sig mer och mer till Nozat.

Detta är en aktuell bok som tyvärr alltid kommer att vara aktuell, men som många många fler borde läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar