onsdag 11 maj 2011

Det som vilar på botten - Varg Gyllander

ISBN: 9789170028694
  • Förlag: Bra Böcker
  • Antal sidor: 331
  • Betyg: AAAA+
  • Rec.ex från förlaget.

Mitt omdöme:
Detta är första boken jag läser av Gyllander och jag måste säga att jag blev otroligt kär i boken, i karaktärerna, sättet Gyllander skriver på, ja allt.
Jag gillade den smått bufflige Holtz, Levin som man trodde var stark i grund och botten, men som tydligen bär på sina egna spöken.

Man får följa med de båda både på jobbet och privat och hjärtat brister lite tillsammans med Holtz, när han får på den tragedi som slagit till mot hans älskade Nahid, man blir illamående när man får reda på vad Levin fått stå ut med i unga år.

Men ändå så ser man ljuset i en mörk tillvaro, man anar den där i horisonten för de båda, även om det tar tid för ljuset att nå deras liv.
Boken är lättläst, snabbläst och svår att lägga ifrån sig, men det betyder inte att den är simpel och tramsig, den är välskriven,  fängslande och man kan bara inte lägga den ifrån sig, för man vill bara veta mer och mer.

Det är som att sitta och titta på CSI på tv.n, jag gillade att det är kriminalteknikerna som är i centrum i boken och ofta så drog tanken till just CSI och detta utan att det kändes som att Gyllander suttit och tagit historien därifrån.
En bok som jag varmt kan rekommendera och nu ska jag se till att läsa de två tidigare i  serien.
Tummen upp! Läs den! Läs den!

Vad handlar den då om?
Dels handlar det om mord på kryssningsfartyget M/S Vega, en passagerare hittas död och under utredningen sätts Holtz på prov både privat och på jobbet. Han saknar Nahid samtidigt som han inleder ett litet förhållande med fel person sas. 
Han verkar vara inne i en mörk period i sitt liv och det blir inte bättre av att han får tråkiga nyheter från Iran. 

Levin sätts också på prov när hon får ta hand om ett fall där det ser ut som mamman dödat man och barn och sen tagit livet av sig själv, men Levin tycker saker och ting inte stämmer med det så hon utreder det mer lite i smyg, det är inte lätt för henne, då hennes egna demoner från barndomen gör sig påminda, men hon stöter hela tiden på motstånd, ledningen är säkra på att det är ett utvidgat självmord, men Levin ger sig inte.


1 kommentar: