tisdag 3 maj 2011

De som går igen - Marcus Sedgwick


  • ISBN: 9789132159244
  • Förlag: B Wahlströms
    • Antal sidor: 202
    • Betyg: AAAA
    • Rec.ex från förlaget

När skogshuggaren Tomas och hans son Peter mitt i vintern slår sig ner i den ogästvänliga byn Chust, gräver Tomas ett brett dike runt deras hus och låter den framforsande floden fylla vallgraven med vatten. Peter förstår inte varför hans pappa gör detta, eller varför han bär med sig en avlång, illa medfaren låda vart de än reser och vars innehåll Peter aldrig får veta.


En bok full av monster och då främst vampyrer. Det är en bok som även tar upp relationer, Peters egna relationer till båda kvinnor och sin pappa. I boken går utanförskap som en röd tråd från början till slut. 
Jag gillade boken, även om jag hade önskat att allt det spännande kommit tidigare, det gick liksom lite på tomgång i början, men det störde inte allt för mycket, det har stört mig betydligt mer i andra böcker.


Men boken var bra, jag hade dels svårt att lägga den ifrån mig och dels så hade jag svårt för att läsa den på kvällarna. Jag har fått svårt med att läsa den här typen av böcker på kvällar, blir så fruktansvärt mörkrädd, men att läsa de på dagarna förtar lite av den där spökliga känsla som i ungdomen var mysig.


Boken kryper in under skinnet på en och där parkerar den sig länge efter att man läst ut den, den vill inte lämna en i fred hur mycket man än försöker skaka av sig den.


Sist jag läste en så här  läskig bok var när jag läste Joe Hills En hjärtformad ask, då slutade det med att jag bar in alla 5 barn i min säng för annars kunde jag inte somna. Här kan ni läsa vad jag gillade den. 
De som går igen, var som sagt läskig och jag hade svårt att läsa den på kvällarna, även om jag läste ut den mitt i natten, men slutet var lite av en besvikelse, där föll boken lite och jag kände att Sedgwick hade kunnat göra det betydligt bättre, betydligt mer spännande och inte så småfjantigt som jag upplevde det.


Annars så var det som sagt en mycket bra bok.
En bok jag rekommenderar till alla ungdomar och till alla andra som gillar denna typ av böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar