söndag 17 oktober 2010

Vårt lejon Christian - Anthony Bourke och John Rendell

ISBN: 9789137135472 
Förlag: Bokförlaget Forum
Antal sidor: 152
Betyg: AAAA
Rec.ex från förlaget
Anthony Bourke och John Rendell köper 1969 en lejonunge som får namnet Christian. Alltför snart har han växt sig så stor att de inte längre kan ta hand om honom.

Anthony och John flyger med Christian till Kenya där han ska få lära sig leva i det fria. De återvänder till vardagens lunk men kan inte glömma den glada lejonungen och åker ett år senare tillbaka till Kenya. De får höra att risken är stor att Christian inte kommer att känna igen dem. De miljoner människor som har sett videon som skildrar deras återförening vet att så inte var fallet. 


Jag såg dokumentären på tv för ett bra tag sen och hörde sen talas om boken och kände att DEN måste jag läsa.
Det har jag gjort nu och det var en gripande, rolig och väldigt intressant bok.
Man blev så illa berörd över att man på den tiden kunde gå in på Harrods och köpa precis vad man ville, även exotiska djur som lejon. Jag tyckte att det på den tiden var hemskt att man kunde köpa så här stora vilda djur och ha de hemma i sin lägenhet eller i sitt hus, det är inte rätt miljö för att djur som ett lejon.
Men efter att ha kommit in en bit i boken och läst om den ömsesidiga respekt och kärlek som fanns mellan Ace, John och Christian så förstod man att dessa killar hade gjort något bra för Christian, de hade räddat honom från ett ännu värre liv på en cirkus eller på ett zoo där det fanns brister i djurhållningen.
När de sen började resan till Kenya och Christians liv i frihet så var det blandade känslor, det var både ett stort JA han ska få bli fri och en näääää ska de aldrig få träffa den där underbara "lille" katten igen.
Nu visste ju jag hur det slutade, i tårar, i glädje och även i sorg. Tårarna kom innan jag ens hunnit läsa första sidan färdigt, jag visste ju vad som skulle hända och såg deras återförening framför mig hela tiden

Boken var lättläst, utan att för den delen vara tråkig, den var så intressant så man slukade den på ett bräde.

Den berörde och fick en att tänka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar