söndag 13 december 2009

Kvinnan i Jerusalem - Abraham B. Yehoshua

Förlag: Brombergs förlag
Antal sidor: 269
ISBN: 978-91-7337-015-8
Betyg: AAA
Rec.ex från förlaget
Vid ett självmordsattentat på en marknad i Jerusalem dödas en kvinna. En kvinna som ingen verkar sakna. Vem var hon egentligen? Hur hamnade hon där? Hur kan det komma sig att ingen vill kännas vid henne?


Den enda identifikationshandling man hittar är ett lönebesked från ett stort bageriföretag där hon arbetat som städerska. Den lokala tidningen anklagar företagsledningen för nonchalans och omänskligt handlande gentemot en anställd. I avvaktan på att någon anhörig ska höra av sig får personalchefen på företaget uppgiften att söka fakta om denna okända kvinna. Högst motvilligt börjar han sökandet efter kvinnans ursprung, men när bilden av den en gång så vackra Yulia växer fram blir han som uppslukad av henne och hennes dramatiska öde. Han blir alltmer besatt av hennes historia, hans känslor för henne blir alltmer komplexa. I sin jakt att lösa gåtan med Yulia är han beredd att offra mycket.

Jag blir inte riktigt klok på vad jag tycker om boken, den var rätt så knepig, inte den typ av böcker jag är van att läsa.
Men ändå så drogs man in i detta människoöde, man ville veta mer och mer om kvinnan.
Boken är skriven på ett fint sätt, nyanserat och allt är väldigt välbeskrivet i den. Det enda jag inte gillade i boken var att ingen, utom den döda kvinnan hade namn. Alla gick under någon form av titel, eller så benämndes de som bagare, pappan, mamman, barnet.
Det var väldigt jobbigt ibland.
Det var ingen stäckläsar-bok, men jag gillade den ändå.
Den får 3 av 5 från mig.
Recensionen kommer från min förra blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar